Levende dyr på scenen gør det ikke alene

Jeg takker generelt glad og gerne ja til kulturelle tilbud og udfordringer. Jeg ser gerne teaterstykker, jeg umiddelbart ikke selv ville have valgt, lytter til musik, jeg ikke kender, ser kunst, jeg aldrig har hørt om etc. Jeg besluttede for mange år siden, at jeg så vidt muligt skal udnytte, at jeg bor i storbyen, at jeg så vidt muligt skal udnytte og nyde byens rum og muligheder. I perioder går det godt, i andre mindre godt. Men jeg er begyndt at gå mere i teater og nyder det også selv om ikke alle oplevelser er lige gode. Jeg var da heller ikke i tvivl om, hvorvidt jeg skulle sige ja, da jeg blev tilbudt to premierebillettet til Hjælp søges på Østre Gasværk. Som så ofte før valgte jeg at møde op åben og positiv. Jeg havde ikke på forhånd læst om stykket, kun set kort omtale i et eller andet nyhedsprogram, i anledning af, at Benny Anderson (ABBA), som har skrevet musikken, var i Danmark for at se resultatet. Det var næppe et stykke, jeg selv havde købt billet til, så jeg er måske ikke den egentlig målgruppe. Men jeg tog til Østre Gasværk med åbent sind. Men sjældent har jeg set et stykke, hvor jeg i den grad stod af. Ikke fordi det blev for eksperimenterende, kedeligt eller uforståeligt, men fordi det bare ikke var godt. Jeg har imidlertid lært, at man skal være positiv og orkestret spillede godt og det var en velskrevet musik og det var da nogle søde og dygtige dyr, der til tider gæstede scenen. Vi så både gæs, hunde, en hest, geder og en ko, men for pokker. Det virkede i starten forholdsvist meningsløst med dyrene og mest af alt fik man indtryk af, at det blot var “fordi vi kan”. Der var dog et forsøg på en slags pointe med dyrene hen mod slutningen, men det fungerede bare ikke. Og gav i bund og grund ingen mening. Historien blev simpelthen ikke fortalt interessant nok, måske fordi den faktisk ikke var stærk nok, skuespilpræstationerne middelmådige og sangstemmerne intet der går hen i historien. Det var et miskmask af tragisk-komisk fortælling om to ensomme brødre, en fremmede eksistens med datter, cirkus og musikal. Jeg har endnu ikke fået læst anmeldelserne, men min har tomlen ned ad. Det var bare ikke godt, men virkelig skidt. Desværre. 

Skriv et svar

