Børnelitteraturen ville være fattig uden Astrid Lindgren

Da jeg for snart mange år siden skulle beslutte emnet for mit speciale, endte valgte til sidst på et studie af Mio min Mio og Brødrene Løvehjerte af Astrid Lindgren. Et valg jeg aldrig har fortrudt. Og selv om det har ligget stille, tror jeg aldrig, at jeg bliver færdig med Astrid Lindgrens forfatterskab. Min interesse har primært været koncentreret om værkerne, men det er svært at komme uden om forfatteren bag, da hendes liv, baggrund og erfaringer så tydeligt spejles i bøgerne. Som det siges i den svenske mini portrætserie, som netop er blevet vist på DR2, og som på det varmeste kan anbefales, var hun ikke blevet en helt så god forfatter uden sin sorg over ikke at kunne tage sig af sin søn de første år af hans liv, men måtte efterlade ham i familiepleje. Og hun er en spændende og interessant kvinde at undersøge nærmere, for ikke kun har hun pga sine mange udgivelser haft en markant indflydelse på ikke kun svensk, men nordisk børnelitteratur, så fungerede hun også i mange som redaktør og har dermed også haft indflydelse på en række andre forfatteres udgivelser samtidigt med, at hun var en stemme i den offentlige debat. Er man interesseret i at vide mere om børnelitteraturens dronning, vores allesammens Astrid Lindgren, kan jeg anbefales Jens Andersens netop prisbelønnede og med rette anmelderroste biografi, Denne dag, et liv. Og det vil være min påstand, at også dem, der ellers ikke læser biografier eller dem, som ikke har læst alle Lindgrens bøger, vil nyde denne bog.

Denne dag, et liv har netop fået Politikens litteraturpris, valgt af læserne. Læs mere her.

One thought on “Børnelitteraturen ville være fattig uden Astrid Lindgren

Skriv et svar

