Herligt gensyn med Island

Atter hjemme efter endnu en dejlig tur til Island, er jeg mindst lige så vild med landet, som inden gensynet. Desværre havde jeg ikke mulighed for et langt ophold, men jeg forlængede med tre overnatninger, hvilket gav mig to dage, hvor jeg kunne lege turist. Jeg tog på en tre timers whale watching sejltur. Vejret var skønt, solskin fra en skyfri himmel og vandet spejlblankt, så det var en utrolig smukt tur. Jeg fik set en enkelt hval og rigtig mange delfiner. Den øvrige del af dagen gik med at nyde at have fri og ro. At nyde en god fiskesuppe, drikke kaffe og læse Peter Højrups Island på min hyggelige stamcafe fra besøget i januar. Dagen efter begav jeg mig ud på en 14 timers lang udflugt. En bustur, der bragte mig 400 km ned langs sydkysten til Jökusálón Glacial Lagoon. En fantastiske og uforglemmelig tur med små stop på ned- såvel som hjemturen. Og en god guide, der fik udvidet min viden om Islands kultur, natur og historie. Vel hjemme drømmer jeg bare om næste gang, for selv om jeg egentlig foretrækker nye feriemål, så er jeg slet ikke færdig med Island. Af storbyer bliver jeg ved med at vende tilbage til Stockholm og Berlin. Byer, hvor jeg føler mig hjemme, på samme måde har Island sat sig spor, og er ikke sådan lige at slippe. Og det er et land, jeg gerne vender tilbage til.

IMG_2742.JPG

IMG_2782.JPG

IMG_2755.JPG

IMG_2757.JPG

IMG_2760.JPG

IMG_2795.JPG

IMG_2811.JPG

IMG_2754.JPG

IMG_2830.JPG

IMG_2832.JPG

IMG_2851.JPG

IMG_2864.JPG

IMG_2869.JPG

IMG_2881.JPG

IMG_2917.JPG

IMG_2888.JPG

2 thoughts on “Herligt gensyn med Island

  1. Skønt landskab! Og jeg vidste ikke, at der er delfiner ved Island, så nu blev jeg også lidt klogere. Det her med at komme tilbage til det samme land igen og igen, er jo en helt anden rejseform end et nyt rejsemål hver gang. Man kommer til at kende landet på en helt anden – og dybere – måde, men det er rigtigt, at man så ikke får helt så varierede oplevelser.

    Da jeg var i Estland for 6. gang (jeg bor her nu), tænkte jeg, at det var den måde, jeg bedst kunne lide at rejse på. Der er noget betryggende og meget udviklende over at komme ind under huden på et andet sted 🙂

    • Du har ret, der er noget ganske særligt ved gensynet og ved at føle sig hjemme mere end et sted. Da jeg for tredje gang tog til Australien, tænkte jeg inden, at det blev sidste gang, men lige siden har jeg drømt om at komme tilbage og blive i en længere periode. Og selv om mit første ophold var på syv måneder og de efterfølgende to kun var korte ophold, var det tredje gang jeg for alvor følte mig hjemme og at det var et land, jeg aldrig blev færdig med.

Skriv et svar

