Man ved du har ferie, når…

Min mor plejede at sige, at man altid kunne se, når jeg havde fået ferie, for så havde jeg konstant en bog i hånden. Mere eller mindre uanset, hvor jeg gik. Og sådan er det egentlig stadig. Jeg læser generelt meget, også når jeg ikke har ferie, men i ferien vil nogle nok mene, at jeg går læse-amok. Spørg bare mine børn. Og selv om hylderne egentlig rummer en del bøger, jeg endnu ikke har fået læst, så køber jeg også altid lige et par bøger til ferien. Og der er altid en vis risiko for overvægt, når jeg skal ud at rejse, for tænk nu hvis jeg løb tør for bøger… Ingen rar tanke. Egentlig burde jeg bare fylde min e-læser, men jeg er bare mest til “rigtige” bøger. Bøger trykt på papir. Jeg er også altid lidt “bange” for at komme til at bruge den begrænsede bogplads i kufferteren på en dårlig bog. En bog der slet ikke fænger mig. Åh det ville være skidt. På den anden siden kan manglen af andet jo være muligheden for at få læst noget, jeg ellers aldrig ville få læst. Denne sommer har jeg hidtil været heldig med mine valg og har fået læst den ene gode bog efter den anden. De hidtil læste denne ferie er: Stine Askov: Kaninens år, Lars Kjædegaard: Blomsterhandleren, John Williams: Stoner, Roy Jacobsen: De usynlige, Jon Kalmar Stefánsson: Sommerlys og så kommer natten, Anne-Cathrine Riebnitzsky: Det forbandede yngel og nu er jeg i gang med Philipp Meyers Sønner. Hver og en af de læste kan varmt anbefales og jeg har svært ved at vælge feriens hidtil bedste, men Stoner er blandt dem helt i toppen. Hvad mon dit kendetegn er, når du er på ferie..

Skriv et svar

