Den svære udvælgelse af ferielitteratur

En af de gode men også svære ting, når der skal pakkes til ferie, er udvælgelsen af litteratur. Jeg har ofte noget pligtlæsning, men lægger altid stor vægt på, at ferie er ferie og at det der skal læses, skal være noget jeg har valgt ene og alene af lyst. Jeg har imidleritd en tendens til at vælge mere, end jeg kan nå at læse, men tænk nu hvis jeg løb tør for læsestof. I den kommende uge har jeg lånt min lejlighed ud og drager selv mod lånt lejlighed i Berlin. I min ferietaske er Peter Høegs Effekten af Susan, som udkom i fredags og som har fået virkelig gode anmeldelser. Jeg var ret vild med Elefantpassernes børn og har i det hele taget læst de fleste af hans bøger, så jeg har ikke været i tvivl om, at den skulle læses, men er bestemt blevet ekstra nysgerrig af de gode anmeldelser. I min taske er også Jón Kalman Stefanssons Himmerige og helvede, fordi jeg har hørt godt om den og er vild med Island og fordi vi skal læse den i min læseklub til næste gang. Jeg har også Camilla Christensens novellesamling Og mere ved jeg ikke, fordi den har fået gode anmeldelser og jeg ikke tidligere har læst Camilla Christensen og fordi det er godt med en novellesamling i tasken, når man er på tur og trænger til en pause eller hvis der opstår noget uventet ventetid. Sidst men ikke mindst har jeg Romain Puértolas’ Den utrolige historie om Fakiren, der sad fast i et Ikeaskab, fordi dens titel og omslag fascinerer mig og jeg vildt godt kan lide at læse bøger, som jeg intet ved om på forhånd. Hvor meget jeg får læst, må tiden vise, men jeg tror, udvalget er det rigtige.

20140525-213935.jpg

One thought on “Den svære udvælgelse af ferielitteratur

Skriv et svar

