Vigtigheden af at fejre

St. Bededag blev min søn konfirmeret. Jeg har det blandet med konfirmationer, men da min datter for fire år siden valgte at blive konfirmeret. Valgte jeg at se det som min mulighed for at give hende en særlig dag og vise hende, hvor mange hun har i sit liv, som elsker hende og vil hende det bedste. Og det var samtidigt en mulighed for at vise hende og nu også min søn, at selv om de er skilsmissebørn, så er de en vigtig del i begge deres forældres liv og at vi står sammen om den slags markeringer. Og det er 100 % uproblematisk. Men da jeg sad i kirken og lyttede til præsten – en ganske fantastisk en af slagsen – gav den del også mening. Det var kun 15 dage siden, jeg var til bisættelse, hvor jeg tænkte på vigtigheden i at få lov til at tage afsked og for mig gav det rigtig god mening, at den tages i kirken, ligesom jeg, da jeg sad der sammen med min søn og hørte præstens ord til konfirmanderne, hvor hun talte om tro, som troen på kærlighed, så gav det forløb han har været igennem, den beslutning han har taget og følelse af fællesskab og markering af overgang mening. Det blev ikke mindre fint af, at jeg kendte 10 ud af 11 konfirmander og har kendt flere af dem, siden de var helt små og gik i børnehave. Og fejringen bagefter, hvor jeg fik mulighed for at sige nogle personlige ord til min søn og fik lov til at fejre ham med familie og nære venner, som også holder meget af ham. Alt det fik mig til at glædes over, at han gav mig mulighed for at fejre ham og min enorme kærlighed til ham.

Skriv et svar

