Lad os nu få den skal på hovedet…

Jeg har det vildt skidt med, at min datter cykler uden cykelhjelm. Og jeg kan ikke tvinge hende, hun er 18 år og bestemmer selv. Ingen af os vinder ved, at hun lader som om og så lægger den i cykelkurven, så snart jeg er ude af syne. Men jeg har ikke lagt skjul på, at jeg synes, det er en mega dårlig ide, og jeg har også fortalt hvorfor. Selv siger hun, at hun ville ønske, at det blev lov bestemt. Problemet er jo, at ti ud af ni unge IKKE cykler med hjelm. Og jo faktisk også en stor del af de voksne. Kikker jeg bare på min egen vennekreds, er det lettere at tælle dem med hjelm end dem uden. Personligt, er jeg ikke super glad for min hjelm, den er varm på solrige dage, den ødelægger selv en god hårdag og den pynter ikke, men jeg tør ikke køre uden. Den er blevet en vane og nu føles det forkert at cykle uden. Vi er ikke i tvivl om, at de små – dem vi stadig har “magten” over – skal have hjelm på, men hvorfor har så mange voksne så stor en modstand mod at køre med hjelm. Hvorfor er det kikset? Sandheden er jo, at hvis uheldet er ude og man styrter uden hjelm, er døden ikke det værste, der kan ske. Så gid nogle de smarte, nogle af dem de unge ser op til, ville gå i front og få hjelmen på. Et lille pip i den påsketid, hvor der spises en masse æg, lad os også få en skal på hovedet.

One thought on “Lad os nu få den skal på hovedet…

Skriv et svar

