Børnelitterær festuge

I denne uge er den årlige børnebogsmesse – Bologna Book Fair – blevet afviklet i Bologna. Og her blev det offentliggjort at dette års vinder af Almaprisen er Barbro Lindgren. Og de nominerede til Nordisk Råds pris for børne- og ungdomslitteratur blev også offentliggjort. Fra Danmark er det Hanne Kvists To af alting (Gyldendal 2013) og Luis Jensen og Lilian Brøggers Halli! Hallo! Så er der nye firkantede historier (Gyldendal 2012). Læs her hvem, der er nomineret fra de øvrige nordiske lande. Jeg var ikke blandt dem af børnelitteraturens folk, der var i Bologna, i stedet har jeg tilbragt et par dage i Bella Center til Danmarks Læringsfestival, en fusion af Skolemessen, som plejer at ligge i Roskilde og Uddannelsesmessen. Det har været et par travle, men gode dage. Det er skønt at møde alle de fagfolk, der i deres hverdag arbejder med at formidler børnelitteraturen. Og få del i deres erfaringer. Næste år falder de to messer heldigvis ikke sammen, så der håber jeg at kunne deltage i begge. Dog må jeg indrømme, at selv om jeg selvfølgelig rigtig gerne ville have været med i Bologna, så vil jeg ikke undvære Læringsfestivalen, da det virkelig er et godt sted at komme ud og vise, hvad vi har af bøger til børn og unge og at få de mange brugbare tilbagemeldinger og så er jeg en af dem, der faktisk – selv om det også er lidt kaotisk og lidt gyseligt – godt kan lide messer. Det er en fin blanding af paradis og inferno, men for pokker, man er træt, når det hele er overstået. Heldigvis bød første messedag på middag i Bella Sky og anden messedag blev afsluttet med middag hos skøn veninde.

foto (7)  messe1

 

 

Skriv et svar

