Vild med Island

For en del år siden var jeg så heldig at være en del af et nordisk forskningsfællesskab. Udover at det var helt utroligt lærerigt og berigende fagligt såvel som personligt og socialt, så bød det også på nogle uforglemmelige oplevelser, da de forskellige møder – skiftevis workshops og kurser – blev holdt i skiftende nordiske lande. En af gangene gik turen bl.a. til Island. Jeg kan ikke helt huske, hvornår det var, men det må være en 9-10 år siden. Vi boede på det færøske sømandshjem, hvilket var ganske udmærket. Dog kan jeg huske, at forplejningen ikke rigtig var noget at skrive hjem om. Champignonsuppe og kinakålsalat, sådan ca. hver dag og så husker jeg Reykjavik som værende en grim by, men landet som helhed som helt utrolig smukt og fascinerende. Jeg har siden drømt om at komme tilbage. Det er bare ikke rigtig blevet til noget, altså før nu. For ind imellem sker det uventede heldigvis. Ganske kort før jul blev jeg inviteret til Reykjavik for at formilde resultaterne af min ph.d. for en forskningsgruppe, som skal i gang med at skrive den islandske børnelitteraturshistorie. Så mandag den 6. januar drog jeg mod Reykjavik og atter hjemvendt til Danmark, må jeg blot konstatere, at forelskelsen i Island ikke er blevet mindre, tværtimod. Dog kan jeg ikke forstå, at mit første indtryk af Reykjavik var, at det er en grim by, sådan har jeg det slet ikke nu, derimod er jeg denne gang taget hjem med et indtryk af en charmerende og hyggelig lille by. Og denne gang oplevede jeg også Island fra den kolonariske side, hvor maden sidste gang nærmest var et nødvendigt onde, har jeg denne gang indtaget det ene gode måltid efter det andet. Turen var kort, så der var ikke tid til meget, men jeg synes selv, jeg fik prioriteret min tid godt. Tirsdag var arbejdsdag, men jeg nåede i en pause at se Nationalmuseet og at gå en lille tur i byen. Onsdag bød på den skønneste formiddag på hesteryg. Jeg er ingen erfaren rytter, faktisk kan det tælles på en hånd, hvor mange gange, jeg har siddet på en hest. Men det kan virkelig anbefales, det var en fantastisk måde at få set lidt af landskabet på og vidunderligt at være ude i stedet for at sidde lukket inde på et kontor. Vejret var køligt, men smukt og mildt. Turen gik igennem lavaområdet omkring vulkanen Hegafell og tværs gennem Bláfjöll bjergets vildt smukke og betagende bjergside.

Efter en afslappende stund på mit hotelværelse – boede på det hyggelige og centralt beliggende hotel Holt – brugte jeg nogle timer på at gå igennem Reykjaviks gader, uden mål andet end at tage byen ind. Jeg tændte et lys i Hallgrímkirke og nød udsigten udover Reykjavik fra kirketårnet. Spiste sen frokost på The Laundromat Cafe, har flere gange besøgt den på Nørrebro og så sent som 2. januar spiste jeg brunch på den på Gammel Kongevej, så fandt det hyggeligt også at opleve den islandske. Min vandretur sluttede på den hyggeligste af alle hyggelige cafeer. Umiddelbart ligner og er Around Iceland en af mange turistbutikker, men bagerst i butikken gemmer sig en super hyggelig cafe med gamle oldemor møbler. Det var som at sidde hjemme i en bedstemors stuen, så både onsdag aften og torsdag formiddag tilbragte jeg nogle gode timer i en af sofaerne, nød en god kaffe og roen og tiden til at lade mig fordybe i en god bog. Både onsdag og torsdag aften tog på Nordlys tur, men uden held. Onsdag var der ingen aktivitet, eller det vil sige, der havde vist været aktivitet sent, men altså efter, at vi var taget hjem. Torsdag var der en smule, men svært at se, så jeg tog klart hjem med en følelse af, ikke at have oplevet Nordlyset. En del af fascinationen ved naturen er jo netop, at den ikke kan styres, men jeg indrømmer alligevel gerne en vis skuffelse, især fordi, jeg egentlig ville have været af sted tirsdag aften, men droppede det og fik efterfølgende at vide, at den havde været vinterens smukkeste – øv. Heldigvis kunne jeg tidligt fredag morgen rejse hjem med en masse andre gode og smukke oplevelser i bagagen. Bl.a. et gensyn med Den Gyldne Cirkel seværdighederne: Gullfoss, det smukkeste og mest fascinerende vandfald. Det var smukt i efteråret (mit sidste besøg var i sept. eller okt.), og det var mindst lige så smukt og fascinerende klædt i vinterdragt. Pingvellir også en helt utrolig smuk plet, som man ikke må snyde sig selv for. Og sidst men ikke mindst Geysir. Store Geysir sende med korte mellemrum kogende vand og damp op i 25-20 meters højde. Den islandske natur er fascinerende og uendelig smuk. Den ligner ikke noget, jeg har set andre steder. Den er rå, vild, barsk og smuk!! Jeg tog endnu mere forelsket hjem, end jeg tog derop og er slet ikke i tvivl om, at jeg må tilbage. Tilbage og have mere tid. Tid til at opleve de varme bade. Var i Den blå Lagune sidste gang, men ikke denne. Og nåede heller ikke at besøge en af de udendørs svømmehaller, det vil jeg næste gang, jeg vil også gerne ud at sejle og forhåbentlig se hvaler og jeg vil gerne opleve mere af landet. Så selv om jeg ofte holder af at se nyt og rejse til nye lande, vil Island være et sted, jeg gerne vil besøge igen og igen.

Skriv et svar

