R.I.P. Rune T. Kidde

runebogbunke-015
Billedet er lånt her.

Jeg tror, at rigtig mange børn som voksne har moret sig over Rune T. Kiddes vanvittige, kærlige og helt vidunderlige omskrivninger af flere af de klassiske eventyr, fx hans Den lilla møghætte og Pulven. Og jeg er slet ikke i tvivl om, at han har haft stor betydning for ikke mindst drenges læsning. At mange drenge netop i hans univers har fundet glæden ved at læse eller få læst højt. Rune T. Kidde var også en helt fantastisk mundtlig fortæller. Desværre har jeg kun oplevet ham live en enkelt gang, til gengæld vil jeg aldrig glemme det. Han var en fantastisk fortæller og havde en helt igennem vidunderlig og skæv humor. Natten til mandag (21. oktober 2013) døede Rune T. Kidde. Kun 56 år gammel. Han vil blive savnet. Heldigvis har vi hans vidunderlige fortællinger og jeg er slet ikke i tvivl om, at de også mange år frem i tiden vil glæde små og store. Og skulle man komme en tur forbi Holbæk teater, spiller de frem til 7. november forestillingen Den lilla møghætte og Pulven.

Læs Politikens nekrolog her og interview med Jakob Stegelmann her.

One thought on “R.I.P. Rune T. Kidde

Skriv et svar

