BH’ers farve, placering af tasken og kommende rejsemål

Jeg tager min grønne BH på, snupper min taske i gangen og smutter 13 måneder til Rom.. De sidste år har der i forbindelse med den uge i september, hvor der sættes fokus på brystkræft, været et “spil” eller hvad man nu skal kalde det, blandt kvinder på facebook. I al sin enkelthed går det ud på, at kvinder skriver en – for uforstående – lidt kryptisk status. Eksempelvis farven på ens BH, hvor man foretrækker at hænge sin taske eller som i år, hvor man alt efter hvilken måned, man er født i, skal skrive et konkret land/by, man vil rejse til et bestemt antal måneder alt efter fødselsdato. Eksempelvis ville jeg i min status skulle skrive 13 måneder til Rom. Tanken er at sætte fokus på brystkræft og initiativet har da også vakt nysgerrighed og dermed opmærksomhed, hvilket har resulteret i medieomtale. Man kan så diskutere om det stadig er den rette vej. Flere har i år ytret sig kritisk og mener, at man skal være mere direkte og sætte ord på, hvad det virkelig handler om. At invitere til øget åbenhed omkring kræft og huske på, at der er mange former for kræft, og at de alle er lige gyselig også dem, som slet ikke får det fokus som brystkræft. Selv har jeg det blandet med “spillet” og har haft en smule svært ved at gennemskue pointen, men faktum er at det har skabt opmærksomhed, men selv foretrækker jeg den lyserøde sløjfe og generel øget åbenhed. På den anden side kan man også stille spørgsmålstegn ved mænds overskægskampagne i november. Gro overskæg og sæt fokus på prostatakræft. Vejene er mange og jeg tænker, man må vælge den, der er den rette for en selv. Jeg kan ikke blive forarget over kvindernes spil på facebook, så længe det kan være med til at bane vejen for større åbenhed, selv vælger jeg nok bare en anden vej. Og minder om, at brystkræft desværre blot er en blandt mange onde kræftformer. Og at det er værd at støtte med en håndfuld mønter eller måske en seddel, når de kommer forbi med indsamlingsbøssen i foråret eller måske selv være den, der går ud og stemmer dørklokker.

Skriv et svar

