Krimi debut med pondus

Melander_skitser_MERE HALS_26okt.indd

Tiden, hvor det at læse krimier, blev forbundet med sommerhuslæsning, lidt som med ugeblade, der kun læses hos frisøren, er forlængst datid. Hvad der egentlig satte krimibølgen i gang, kan jeg ikke svare på. For mig personligt var det svenske Arne Dahl, og hans ti bind om A-gruppen, er stadig blandt mine favoritter. Arne Dahl blev efterfulgt af Håkon Nesser, Jo Nesbø, Stig Larsson og senest af bl.a. Gräbe og Träf, Lars Kjædegaard, Helle Vincent og hvad de nu ellers hedder alle sammen. Der var en periode, hvor jeg primært læste krimier, men nu er det sjældent. Jeg er generelt nok en smule krimi-mæt, men der er ikke meget, der tyder på, at krimibølgen er på retur, tværtimod. Og selv om det nu er “undtagelsen fremfor reglen”, at jeg vælger en krimi, når jeg vælger læsestof, så synes jeg stadig, at en krimi i ny og nær er ganske rar. Det er som oftest uforpligtende og god underholdning.

I dag har vi budt en ny dansk krimiforfatter velkommen. Jakob Melander debuterer i dag med Øjesten. Og det er lidt af en debut. Ikke alene har dem fået rigtig flotte “på dagen” anmeldelser, den er også allerede solgt til fem lande. Og Øjesten er da også en ganske god og solid krimi. Den er velskrevet og fyldt med købhavnske stemningsbilleder, der er ingen tvivl om, at forfatteren holder sin by, og den er grum og spændende. Der er skiftende synsvinkler, hvilket jeg meget godt kan lide, da det øger nuancerne og breder perspektivet ud. Så er man på jagt efter en ny krimi, er Jakob Melanders Øjesten, der er første bind i en trilogi, et rigtig godt bud.

Skriv et svar

