Spejder og læsehest på flugt

Forleden var jeg i Gloria og se Moonrise Kingdom. Det ligger lidt i kortene, at det er en anderledes filmoplevelse, man får, når man går i Gloria. Biografen er kendt for at vise smalle film, kvalitetsfilm fra hele verden, film med tyngde. Det er ikke kun et anderledes og mere smalt program, man finder i Gloria, omgivelserne skiller sig også ud ved at være utrolig charmerende og hyggelige. En mellemting mellem en daglige stue og en cafe ala Kaffe Kalaset (min absolut favorit). Jeg synes, det er herligt, at vi stadig har biografer som Gloria, Posthuset teatret og Vester Vov vov. Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal sammenligne Moonrise Kingdom med, jeg tror aldrig, jeg har set noget, der mindede om den. Uden at være det, havde den noget tegneserie over sig. Der var en underliggende humor og skævhed. Den var befriende anderledes. To børn – en forældreløs spejderdrenge og en læsehest af en forsømt pige – stikker sammen af. Han med lejrudstyret i orden, hun med en kuffert fyldt med bøger, en gramafonafspiller og en kat. Den er rørende, komisk og ganske seværdig. Der er en ironisk distance igennem hele filmen, som jeg vildt godt kan lide. En kærlighedsfilm, en film om venskab, om svigt og mobning. En herlig virkelighedsflugt også for publikum.

Læs Politikens anmeldelse her.

Skriv et svar

