Cirkeldigte

Thorstein Thomsen og Tea Bendix har sammen lavet en rigtig fin og anderledes billedbog, som jeg tænker sammen med Marianne Iben Hansen og Bodil Molichs Hvad er en evighed, som jeg tidligere har skrevet om (se mit indlæg her) vil være oplagt til undervisning i litteratur og til en snak, der konkretiserer det abstrakte, i de yngste klasser. Thomsens og Bendix’ bog hedder Cirklen og andre cirkeldigte. Cirkeldigte er mig bekendt ikke en etableret genre, om overhovedet eksisterende før nu. Ud over at bogen rent grafisk er en nydelse, så er Thorstein Thomsens digte rigtig fine og sjove og jeg tror, at de vil fange mange børn. Det er ligegyldigt, hvor i digtet man starter og man kan fortsætte, så længe man ønsker. Et af digtene lyder (burde være skrevet i cirkel, så der ikke var naturlig start eller slut):

Vand fra skyer regner ned på gaden. Vand fra gaden løber ned i kloakkerne. Vand fra kloakkerne løber ud i havet. Vand fra havet fordamper op i himlen. Vand fra himlen bliver til skyer. Vand fra skyer..

20121031-221700.jpg

Skriv et svar

