Når ungerne flytter ud

Mit første møde med den gamle gubbe Pedersen og hans herlige kat i de grønne smækbukser, Findus, var i 1998, da jeg var på sommerskole i Uppsala og en af de andre kursister var lettere rystet over, at jeg ikke kendte Sven Nordqvists bøger om Pedersen og Findus. Siden har jeg holdt rigtig meget af de to, og mine børn har aldrig været i tvivl om, hvem de var. Så snart de var gamle nok, har jeg læst bøgerne for dem, og sammen har vi flere gange set filmene. Nu er mine børn blevet så store, at de ikke længere læser Pedersen og Findus, så nyeste bind i rækken, Findus flytter hjemmefra, har jeg måtte læse selv. Men faktisk er lige præcis denne Pedersen og Findus historie ganske oplagt at læse for en forældre med store børn, store børn, som inden for en skræmmende kort årrække nok vælger at flytte hjemmefra. Som titlen antyder, flytter Findus. Pedersen er træt af, at katten vågner alt for tidligt og at dagen indledes med, at han hopper i sengen, så Pedersen umuligt kan sove videre. Indledningsvist synes de begge, at det er en ganske fin ide, at Findus flytter ud, men om aftenen synes Pedersen, at der er lidt for stille uden katten, og spændinden holder nu heller ikke længe for Findus, allerede anden nat, synes han, det er svært at sove i det nye hjem, og han kommer hurtigt retur. Det er en hyggelig og sød historie. Min eneste anke er titlen. På svensk hedder bogen Findus flytter ut, og det burde den også have heddet på dansk. Findus flytter ud have været en fin og mere rammende betegnende for historien. Men den valgte titel understreger selvfølgelig, at bogen indskriver sig i rækken af de mange børn flytter hjemmefra bøger. For der findes ganske mange historier om børn, der flytter hjemmefra, når forældrene bliver for trælse. Min barndoms favorit, Marmelade Amalie flytter ind under spisebordet og Astrid Lindgrens Lottas flytter ind i naboens skur. Pointen og moralen i disse bøger er altid den samme. Savnet går begge veje, både den voksne og barnet synes, flytningen efterlader et tomrum og de ender i lykkelig forening. Det gælder også for Findus flytter hjemmefra, men det ændrer ikke på, at det er en sød og sjov historie for børn og voksen og der er bestemt plads også til denne flytte hjemmefra bog.

One thought on “Når ungerne flytter ud

  1. Den proces kan vel heller ikke forberedes for tidligt! Får dog en klump i halsen, lille Findus, skal han allerede hjemmefra??? Det gør katte da ikke, altså flytter hjemmefra? Den må jeg læse 🙂

Skriv et svar

