Shaun Tan er min helt

Jeg er taget til IBBY kongres i London. Jeg var så utrolig heldig at komme med på et afbud. Det jeg har glædet mig til mest af alt, var Shaun Tans foredrag. Er der nogen, jeg er kæmpe fan af, så er det ham. Han tegner, så man får helt ondt i maven, det er noget af det mest imponerende, jeg nogensinde har set. Og selv om der er rigtig mange helt utrolig dygtige og talentfulde illustratorer, vil jeg alligevel påstå, at han er i en liga for sig. I hvert fald for mig. For pokker det er godt. Det er intelligent, genialt, poetisk, stærkt, smukt, tankevækkende og i det hele tage bare vildt imponerende. Og ikke nok med, at han kan tegne, så fuglene synger, han har også noget på hjertet og han formår at fortælle historier, der er rørende, tankevækkende og vedkomne. Og nu ved jeg så også, at manden ikke alene kan tegne, skrive og fortælle, han kan også formidle sine værker. Mine helt enorme forventninger til mødet med min helt blev til fulde indfriet og jeg indrømmer gerne, at jeg straks stillede mig i køen, så han kunne signere mit eksemplar af Ankomsten og The Lost Thing til min søn. Jeg er en meget lykkelig kvinde og har brugt en mindre formue på Shaun Tan bøger. Og hurra for Forlaget ABC, der har sørget for, at Shaun Tan også findes på dansk.

Se eller gense The Lost Thing, den siger alt det, som jeg slet ikke har ord for lige nu. Se filmen her

20120825-135227.jpg

Skriv et svar

