Hvad med alt den nye litteratur?

I går havde de et indslag i Go’ morgen Danmark på TV2, hvor de havde bedt en ung kvindelig litteraturstuderende om at anbefale tre gode romaner til ferien. Og det er der jo for så vidt ikke noget i vejen med, og der var egentlig heller ikke noget i vejen med anbefalingerne. Tre gode og stilmæssigt forholdsvist forskellige bøger, men gamle bøger. Der udkommer rigtig mange bøger i Danmark hvert eneste år, rigtig mange gode, så jeg må indrømme, at jeg synes, det er lidt trist, at når man så endelig har et indslag om bøger, så ender det med, at det er George Orwells 1984 (udkom på dansk første gang i 1973), Siri Hustvedts Det jeg elskede (2003) og en titel jeg ikke lige kan huske i skrivende stund (beklager), men som også var med en del år på bagen. Jeg vil derfor supplere listen og komme med et bud på nyere titler, som kunne være et godt bud på ferielæsning. Jeg har haft to kriterier for udvælgelsen, bogen skal være udkommet i 2012 og den skal være god. Da det sidste jo beror på noget meget subjektivt, har jeg valgt nogle meget forskellige bøger, så der forhåbentlig er lidt for enhver smag. Rigtig god læselyst.

Er man til krimier, er følgende to titler et rigtig godt bud. De er velskrevet, har et godt og velfungerende plot og er underholdende. De to bøger er Lars Kjædegaard: Den røde labyrint og Helle Vincent: Den filippinske pirat.

Den tredje krimi med makkerparret Thor Belling og Anita Hvid.

Den anden bog om karriere kvinden Caroline Kayser

Er mere til den smalle litteratur er Bjørn Rasmussen: Huden er det elastiske hylster der omgiver hele legemet et rigtig godt bud.

To unge kvindelige debutanter har i den grad vakt min opmærksomhed i foråret. De skriver med bid og humor. Det er underholdende, sjovt og velskrevet. Jeg tænker her på Stine Pilgaards Min mor siger og Stine Askovs Bid.  

En forfatter jeg holder utrolig meget af Camilla Hega Holst. Jeg bliver ved med at vende tilbage til hendes skønlitterære debut, En kærligheds historie, og det er derfor rigtig dejligt, at hun også er aktuel med en roman i år. Er man til det social realistiske med en kraftig snært af det groteske er Sort, et rigtig godt bud.

Jeg bliver i den social realistiske stil, men rykker til den svenske ødegård og drømmen om at være selvforsynende. Camilla Stockmarr har med Udflytterne begået en rigtig fin roman om tabte drømme.

Jeg tror, vi var mange, der blev blæst omkuld, da Christian Jungersen udkom med Undtagelsen i 2006. Han kan om nogen laver psykologiske beskrivelser og så må man virkelig tage hatten af for hans enorme research. Du forsvinder er en tankevækkende og super interessant roman.

Er man til historiske romaner, vil jeg uden den mindste tvivl anbefale Kim Leines Profeterne i Evighedsfjorden, som var den roman, jeg selv slugte i min ferie.

Foretrækker man non fiction kunne et rigtig godt bud være Jeg er Zlatan Ibrahimovi´c. En roman jeg tror, at man vil få meget ud af at læse, også selv om man måske ikke er den største fodboldekspert/-fan, jeg var i hvert meget begejstret. Et andet bud kunne være Peter Øvig Knudsens Hippie, en bog jeg selv stadig har til gode, men som jeg ser frem til at få læst.  

 

Jeg har tidligere skrevet om de fleste af bøgerne her på bloggen, hvis man vil have lidt flere ord på. Det er også muligt at finde anmeldelser af alle bøgerne på nettet. Og der er jo mange mange flere, men her er i hvert fald et godt udgangspunkt for lidt inspriation til læsning i eller efter ferien.

4 thoughts on “Hvad med alt den nye litteratur?

  1. Spændende bud, og jeg kan da godt forstå, du slugte Leines mastodont.
    Zlatan-bogen kalder du både non-fiction og roman.
    Det sidste er vel ikke tilfædet?

Skriv et svar

