Et center der ikke længere er, hvad det var..

I mandags var jeg censor og i den forbindelse forbi det, der en gang var Center for Børnelitteratur. Jeg ved godt, at centret ikke officielt er nedlagt, men der er kun to medarbejdere tilbage og de sidder skiftevist på deres gamle kontor på DPU og på et nyt kontor på Aarhus Universitet. Jeg må indrømme, at det var med en vis tristhed i hjertet, jeg cyklede der fra. Egentlig var det jo glædeligt, vi fik to nye mastere i børnelitteratur og det var super hyggeligt at hilse på to gode ex kollegere, men at centret ikke længere eksisterer, at man har valgt mere eller mindre at nedlægger et vildt succesfyldt og anerkendt center, er en katastrofe. Centret har igennem mere end 10 år markeret sig inden for børnelitteraturforskningen, opnået en masse resultater og været et vigtigt samlingssted for forskningen i og formidlingen af børnelitteratur. Det er den mest meningsløse nedskæring/beslutning længe og jeg bliver ganske trist, når jeg tænker over det og mener, at det er et enormt tabt for hele den børnelitterære verden. Gid, der snarest må kommet et nyt samlingssted.

6 thoughts on “Et center der ikke længere er, hvad det var..

  1. Kære Anette! Vil bare lige sige at vi er tre ansatte på Center for Børnelitteratur endnu 🙂 Måske trist, men jeg glæder mig stadig over at være hvor jeg er, og det er ikke som i gamle dage, men nye veje og muligheder vil også kunne vise sig i fremtiden.

    • Sorry… Du er der selvfølgelig heldigvis også.. Jeg er slet ikke i tvivl om, at der stadig kan udrettes noget godt, men samlingsstedet mangler.. Og jeg mener, at beslutningen om at “flytte” centret har skadet mere, end den har gavnet. Man har jo ikke flyttet alt, men i stedet splittet en velfungerende enhed. Masteren bliver heldigvis til noget og der kommer et nyt forfatterskolehold, hvilket er glædeligt. Men jeg kommer aldrig til at forstå beslutningen om, at rykke centret til AU og reelt set ikke som center, men tre medarbejdere, der tilknyttes et institut..

  2. Jeg er helt enig Anette! Det er meget svært at se mening med, men jeg håber af hele mit børnelitterære hjerte, at der langsomt opbygges noget nyt igen. Det kan være svært at få øje på, men masteren og det, at vi stadig er der, synes jeg lover for fremtiden. Vi må bare hænge i og insistere på at forskning på området findes og er vigtig!

Skriv et svar

