Der var engang en mand

Da Maise Njor og Camilla Stockmanns Michaels Laudrups tænder udkom, var jeg overbevist om, at den skulle jeg ikke læse. Jeg var skepsis omkring konceptet og tænkte, at det blot var et forsøg på at skabe en ny Nynne og det var det måske også. Uanset hvad baggrunden var, faldt jeg i, læste, morede mig og nød hver en side i bogen og har siden anbefalet den til flere. Jeg læste også efterfølgeren (Charlie Hotel Oscar Kilo), som også er ganske læseværdig, men som så mange andre 2’er, ikke så god og sjov som den første. Jeg var i midlertid ikke i tvivl om, hvorvidt jeg ville læses Maise Njors roman: Der var engang en mand, som netop er udkommet. Mine forventninger var mest af alt, at det var en morsom roman, og det er det på rigtig mange måder også. Den er velskrevet og Maise Njor har et meget godt blik for parlivet og dets mange udfordringer og ikke mindst klicheerne. Det er fedt, at det er mandens vinkel og der er vildt mange groteske episoder. Fx Poul, der giver sin kone et gavekort til nye bryster. Konen bliver så rasende, at hun får lavet dem på Poul. Sjovt! Min eneste anke er, at intentionen/budskabet så tydeligt skal frem og at vi skal se sagen fra begge sider. Carsten, der er hovedperson og som sætter det hele i gang, da han bliver sur over, at konen, Christina, har fået aflivet hans hund, en af de ting fra før ægteskabet, at han isolerer sig i sin bil og efter at have siddet i den i nogle dag, sagt sit job op og slået en betjent ned, tager han sin bil og kører mod Afrika. En række af mænd slutter sig – uden at være inviteret – til Carsten. Det er en broget og skæv skare, der hver især har deres at slås med. Desværre holdes fokus ikke alene på disse mænd. Carsten finder Christinas dagbog, så vi dermed også får hendes vinkel. Det virker for konstrueret og utroværdigt. Folkekomedien bliver seriøs og vil for meget, og det er sjældent rigtig godt. Jeg tror, Maise Njors Der var engang en mand ville have stået stærkere uden. Når dette er sagt, er det stadig en bog, jeg vil anbefale. Den har en dejlig underliggende humor, den er skæv og anderledes. Den er hurtig læst og et rigtig godt bud på en bog til ferien.

Skriv et svar

