Børn er jo ikke idioter

“Børn er jo ikke idioter” er titlen på et indlæg skrevet af børnebogsredaktør, forfatter og tidligere radiovært Lars Daneskov, som blev bragt i Politiken den 17. maj. Udgangspunktet er et andet, men pointen er den samme, som den jeg havde i mit indlæg “Tager den moderne litteratur modet fra børnene” her på bloggen den 9. maj. Børnelitteratur er ikke det, der får mest spalteplads, men man kan være sikker på, at diverse journalister vågner og arrigt griber pennen, når der udkommer en bog, som de mener provokerer eller som omhandler et emne, de ikke finder egnet for børn. Ofte er disse reaktioner et udtryk for manglende viden om børnelitteraturen og et misforstået, romantisk blik på, hvad børnelitteraturen kan og skal. Selvfølgelig er børnelitteraturen, der udgives i dag en anden end den, der blev udgivet på mors eller fars tid, det er verdenen også. Jeg blev rigtig glad, da jeg læste Lars Daneskovs indlæg, et rigtig fint og relevant forsvar for den nye børnelitteratur og et opråb til de snæversynede.

Læs Lars Daneskovs læsværdige indlæg her.
Læs mit indlæg her.

Skriv et svar

