En super flot hyldest til Berlin

Det er ikke særlig mange år siden, jeg var på min første tur til Berlin. Det var i efteråret 2008 ganske kort tid før, jeg skulle aflevere min ph.d. afhandling. Jeg var af sted med mine to børn, en veninde og hendes datter. Det var en rigtig dejlig og god tur. Vi fik set og oplevet en masse, men det var ikke sådan, at jeg tænkte wauw hvilken by. Faktisk rejste jeg en smule forundret hjem, forundret over, at så mange altid taler så varmt om Berlin. Året efter – pinsen 2009 – tog jeg så af sted igen sammen med en veninde. Dennegang uden en ph.d. aflevering hængende over hovedet. Og der skete det, jeg faldt fuldstændigt for byen. Og Berlin er i dag, sammen med Stockholm, en by jeg gerne tager til mindst en gang med året. Jeg har også haft mine børn med på endnu en tur dertil og til sommer går turen også til Berlin. Det er en by, der har så utrolig meget at byde på. den er utrolig flot og helt vildt grim, den er poleret og en stor gang trash. Den ånder af kreativitet og muligheder. Den er stringent og skæv. Og jeg er ikke alene, rigtig mange har taget Berlin til sig. I dag udkommer Jens Blandstrup og Lars Gundersens Berlin – øjenvidnevariationer . Bogen, der er vildt flot, er en hyldest til og et monument over Berlin. Den dokumenterer den tyske hovedstads enorme fascinationskraft. Storbyen og dens historie bliver gendigtet i Jens Blendstrups visuelle fantasi og set gennem Lars Gundersens poetiske kamera. Det er en sand nydelse at forsvinde ind i Gundersens billeder og læse Blendstrups små tekster. En perfekt opvarmning til den uge i berlin, der venter forude.

 

Skriv et svar

