Ugens ord – læsebræt

Jeg kan egentlig meget godt lide, at man i Norge altid prøver at finde et norsk ord for engelske betegnelser, som sniger sig ind i sproget og som har det med at blive en del af det. Ikke at jeg er sprogkritisk eller bange for en udvaskning af det danske sprog, tværtimod mener jeg, sproget er en foranderlig størrelse, under bestandig udvikling. Vi mister lidt, men vi vinder også nyt. Jeg kan huske, at jeg, da jeg for flere år siden var i Norge i forbindelse med et foredrag i en tilbudsavis så, at der var tilbud på fusk pels, morede mig og straks tog ordet til mig. Jeg indrømmer, at det primært var fordi, det var sjovt, men da også fordi det er et ord, der vedkender sig, hvad det handler om, noget der gerne vil ligne og udgive sig for at være en pels, men som ikke er det. I forbindelse med forrige weekends krimimesse, hvor jeg var så heldig at have besøg af en af forlaget norske forfattere, lærte jeg et nyt ord, som jeg i den grad har valgt at tage til mig, et læsebræt!! Og det er jo præcis det en e-læser eller e-reader eller taplet eller hvad vi nu vælger at kalde det, er. Så hermed et ord til overvejelse, LÆSEBRÆT.

Skriv et svar

