Baby Jane af Sofi Oksanen

Der er forfattere, hvis bøger jeg må læse, hvor det er ligegyldigt, hvad anmeldelserne siger, hvor jeg selv må danne mig min egen mening. Forfattere, som jeg glæder mig til udgiver nyt, forfattere som en gang har givet mig en rigtig god læseoplevelse og for det fleste gælder det, at de heller ikke siden har skuffet. En af disse forfattere er finske Sofi Oksanen. Hendes tredje roman, men hendes første på dansk, Renselse var en af de bedste bøger, jeg læste i 2010. Og glædeligt er det, at Renselse ikke alene er en litterært rigtig god bog, som modtog Nordisk Råds Litteraturpris 2010, men romanen blev også en bestseller – herligt når den slags smelter sammen. Siden Renselse er Oksanens debut, Stalins køer udkommet på dansk og nu også hendes anden roman, Baby Jane. Som de øvrige to er det stærke sager. Oksanens bøger er ikke muntre, men for pokker den kvinde kan skrive og hun fremskrive nogle personer, som fremstår troværdigt og stærkt. Det er bøger, der går ind under huden og sætter sig fast. Jeg kan på det varmeste anbefale forfatterskabet. Det er ikke kun velskrevet bøger, der gør et dybt indtryk, de giver deres læser stof til eftertanke og man føler sig en smule klogere og måske også mere forstående og tolerant overfor det anderledes og skæve, de svage eksistenser og for dem, der måske har nogle andre værdisæt end de mest gængse, hvad de så end er.

Skriv et svar

