Børnevenskaber i Ibens

I onsdags gæstede jeg atter Iben og mødregruppen. Denne gang var emnet børnevenskaber. Som altid var det super hyggeligt at være med i studiet, stemningen var god og jeg synes, det blev en ret spændende snak om, hvad venskaber betyder. Det er ret skønt med tid til en reflekteret snak, der kan gå et spadestik dybere, fordi der er tid. Jeg var blevet bedt om at medtage eksempler fra børnelitteraturen, og fortælle lidt om, hvordan venskaber skildres i litteraturen og hvordan litteraturen både kan være et spejl og bruges som et spejl. Det er dejligt med den slags udfordringer, at skulle se på litteraturen ud fra et helt konkret perspektiv. Og at konstatere, at venskaber på den ene eller anden måde stort set altid indgår i børnelitteraturen. Noget andet godt ved programmet er, at deltagelsen får mig til ikke kun at tænke over, hvilke bøger det vil være oplagt at inddrage, men også til at reflektere over emnet ud fra en personlig vinkel. Hvad betød venskaber for mig som barn, hvad betyder de nu, og hvordan er det med mine børns venskaber? Jeg er glad for min familie, men må erkende, at mine tætte venner er lige så vigtige. Gode venskaber er for mig selvvalgt familie, personer som jeg ville føle mig fattig, hvis jeg skulle være foruden.

Bøgerne i min taske, var:
Ida Jessens og Hanne Bartholins Orm får en ven og Den lille gule pige
Stian Hole: Garmanns hemmelighed og Garmanns sommer
Camilla Wandahl: Veninder for altid
Rebecca Bach-Lauridsen: Veronika lyder som harmonika
Mads Heinesen: Jeg er modig indtil den dag bladene forsvinder
Mette Vedsø: Kærligheds-kødboller
Tina Saruka Bestle: Papirdrengen
Christina Weise og Rasmus Bregnhøi: Snabels herbarium 

Udvalget var et forsøg på at få brede i udvalget og udfra et kriterium om, at det skulle være ny litteratur, men det er kun et ganske lille udsnit af børnebøger, der handler om eller hvor venskab indgår.

Udsendelsen ligger som podcast til gratis download i iTunes Store.

Skriv et svar

