Foredrag i Esbjerg

I mandags var jeg en tur i Esbjerg, hvor jeg var blevet bedt om at fortælle lærerstuderende om børnelitteratur. Jeg var blevet bedt om at give dem en generel og bred indføring og at præsentere dem for noget af den nye litteratur. Jeg holder rigtig meget af den slags opgaver. Jeg havde to timer, så der var mulighed for at komme godt i dybden. Med udgangspunkt i Torben Weinreichs definition af børnelitteratur – litteratur, der er skrevet og udgivet for børn og som adskiller sig fra voksenlitteratur ved at have en implicit barnelæser – valgte jeg at dele mine tanker om børnelitteraturens bredde, derefter argumenterede jeg for, hvorfor det er så vigtigt at undervise i litteratur i skolen, jeg beskrev, hvad jeg mener, litteraturen kan bidrage med og gav bud på kriterier, man kan bruge i sin udvælgelse, derefter gav jeg en historisk oversigt over børnelitteraturens udvikling, da jeg mener, at en viden herom er med at øge forståelsen for børnelitteraturen også for den nye. Jeg rundede af med at præsentere en række nye titler og påpege hvilke tendenser, jeg mener at have set inden for børnelitteraturen de seneste år og give et bud på, hvor jeg mener, vi er på vej hen. Jeg håber, de studerende fik, hvad de kom for. Personligt nød jeg det i hvert fald. Jeg har det som en fisk i vandet, når jeg får lov til at formidle min viden og når jeg tvinges til at stoppe op og tænke over, hvad jeg ser og hvad jeg mener, det betyder. Efter en frokost pause, fortalte Anita Krumbach om sit forfatterskab. Hun indledte selv og blev derefter interviewet af to studerende. Jeg tænker, at det var en super fin cocktail; først bredden og det generelle, derefter fordybelsen i to konkrete værker; Et mærkeligt skib (2009) og Den som fanden lytter til (2011).

Skriv et svar

