Endnu en læsværdig bog af Signe Schlichtkrull

 Jeg er på det sidste flere gange blevet bekræftet i, at småt kan være stort og at det absolut ikke er længden, der gør det. Jeg taler her om små, korte, litterære perler. Om romaner, der udfolder en historie og får sagt en masse på et begrænset antal sider. For tre år siden debuterede Signe Schlichtkrull med romanen Fogden, en bog jeg var ret vild med, i dag udkommer hendes anden roman, Krak. Mine forventninger var ret høje og det har knebet med tålmodigheden, så til sidst forbarmede redaktøren sig og lod mig få hendes eksemplar af bogen. Og mine høje forventninger blev til fulde indfriet. Schlichtkrull formår i den grad at skrive sine personer ud i sproget. Bogens stil og handlingsforløb afspejler hovedpersonens personlighed. Som læser bliver man ind imellem vildt irriteret og frustreret over spring og mangel på fokus, men Schlichtkrull mangler ikke fokus, det gør hovedpersonen derimod og det skildres på fornemste vis i bogen. Og så er det ikke alene en god og velskrevet historie, den er også ganske aktuel og nok slet ikke så fjern fra virkeligheden. Læs den!

Skriv et svar

