Hvor mange film over samme skabelon?

Da jeg forleden var i biografen med min søn, var der reklame for en ny film eller skal vi sige en ny gentagelse. Til vinterferien har Min søsters børn – alene hjemme premiere. Og det er vel at mærke ikke en ny i rækken af nye Min søsters børn film, men en ny udgave af den gamle eller af den senest nye eller hvordan det nu lige er. Umiddelbart er set up’et det samme, men med nye skuespillere i rollerne og et lidt anderledes handlingsforløb, så altså ikke en direkte kopi af den “nye” Min søsters børn fra 2001, men i det lille klip vi så, var ligheden nu umiddelbart stor. Men bevares den nye er jo nu også 10 år gammel, hvilket selvfølgelig betyder, at børneskuespillerne nu er blevet for gamle til at indgå i en ny i rækken og måske er man også løbet tør for helt nye påfund, så nu kan man nøjes med lidt fornyelse i en allerede velkendt og brugt skabelon. Jeg har af gode grunde ikke set filmen, men må alligevel undres og kan ikke lade være med at give udtryk for min skepsis. Hvorfor ikke finde på noget helt nyt i stedet for hele tiden at forsøge at spinde guld på det allerede op til flere gange afprøvet. Lotte Svendsen har først med tv-serien og siden med de to spillefilm om Max Pinlig vist, at det altså også er muligt at få succes med noget helt nyt. Lad os få flere nye danske børnefilm ala Max Pinlig i stedet for at blive ved med en overproduktion af Min søsters børn og Far til fire film, det må da være muligt at finde på nyt i stedet for at hænge fast i det gamle iført en ny udklædning.

Skriv et svar

