Farvel til Ib Spang Olsen

Kære Ib, 1000 tak for dine mange vidunderlige illustrationer og fine børnebøger. Tak for dit samfundsengagement og for din generøsitet. Der er ingen tvivl om, at dansk illustrationskunst og børnelitteratur ikke havde været den samme uden dig.

I juni fejrede vi Ib Spang Olsens 90 års fødselsdag. Se mit indlæg i den forbindelse her. I går døde den fantastiske illustrator. 90 år er en rigtig flot alder og det er mit indtryk, at Ib Spang Olsen var frisk til det sidste, alligevel er det trist og føles som et stort tab. Heldigvis har han efterladt sig en fantastisk arv, som jeg er overbevist mange generationer fremover vil nyde og glædes over. Personligt kan jeg ikke undlade at glædes over, at jeg mere end en gang havde glæden af at møde og tale med Ib Spang Olsen, en mand jeg altid har og altid vil beundre. I 2001 holdte jeg mit første foredrag om Astrid Lindgren og den første til at give respons var Ib Spang Olsen, en respons jeg aldrig har glemt og som altid vil ligge et særligt sted i mit hjerte. Jeg vil nu sætte mig med Gunnar Jakobsens Ib Spang Olsen og bogen 1944-2006 (Høst & Søn 2007) og mindes en af dansk børnelitteraturs helt store navne.

Læs mere om Ib Spang Olsen i Politiken.

Skriv et svar

