Bakkehusalfabatet – en rigtig fin og inspirerende udstilling

Så lykkedes det endelig at slå vejen forbi Bakkehuset. Siden 8. oktober 2011 har man på Bakkehuset kunne se Morten Søndergaards udstilling om læsning og jeg har længe gerne ville se den, det er bare ikke rigtig blevet til noget og i morgen er det pludselig sidste dag. Og det blev så sparket, der fik mig af sted. Ville jeg se den, måtte det være i dag eller i morgen. Så jeg satte en veninde og hendes søn stævne ved Bakkehuset kl. 11 og hvor er jeg glad for, at jeg ikke missede den. En super udstilling. Om nogen er Morten Søndergaard god til at tænke ud over de almindelig rammer. Ved at udnytte Bakkehusets historie, de skønne rammer og husets interieur samt selv at tilføre nye elementer som et ordkomfur, video, sofapude med broderet læselov etc., får han sat fokus på, at læsning er så meget mere end bare at læse i en bog. Til udstillingen er der knyttet en lille bog/katalog, hvor du kan læse om de enkelte bogstaver. Fx. L for læselov, som på udstillingen er illustreret ved en sofapude, hvorpå læseloven er broderet. I bogen er en reference til, hvor læseloven stammer fra samt teksten. R for Ro og orden illustreret ved en række billeder af Morten Søndergaards skrivebord igennem en årrække på 22 år, P for postkort illustreret ved en masse postkort, hvor motivet er en læsende person etc. Det var så fint og inspirerende, en måde at brede ud på, at gøre det abstrakte konkret og en – i hvert fald for mig – kærlighedserklæring til ordet og læsningen. Men udstillingen kommer slet ikke til sin ret ved mit forsøg på at beskrive den, så kast dig på cyklen, i bilen, i bussen etc. og smut forbi Rahbeks Alle i morgen, der er åbent 11-16.

Læseloven:
Enhver læser har ret til
Ikke at læse
At springe sider over
Ikke at læse en bog færdig
At genlæse
At læse hvad som helst
At bovarysme
At læse hvor som helst
At smålæse
At læse højt
At læse stille

Af Daniel Pennac, Comme un roman fra 1992, på dansk Glæden ved at læse, 1995

Skriv et svar

