Storken kom med mit livs to bedste julegaver

Mine børn er julebørn. Min datter er født den 24. december og min søn er fra den 28. Det er mit livs to bedste julegaver. Jeg ved, min datter er træt af, at folk altid skal kommentere, at hun har fødselsdag juleaften og spørge ind til, hvordan det er, men som hun siger, så har hun jo aldrig prøvet andet. Selv må jeg ofte lægge ører til, at det vel nok er dårlig planlagt, men de kom jo lige præcis, som de skulle – to helt fantastiske julegaver med tre års mellemrum. Begge er planlagte ønskebørn. Selvfølgelig var det ikke en del af planlægningen, at det skulle være julebørn, men sådan blev det. Og egentlig er det jo ganske dejligt, at det ikke er alt, vi selv er herre over og at vi ikke har 100 % kontrol over alt. Ofte tænker jeg på, at det jo faktisk er mindre og mindre vi ikke har kontrol over, og selv om jeg gerne indrømmer, at jeg selv er glad for kontrol og overblik, så er jeg også dybt taknemmelig for, at det ikke er alt, jeg selv har kontrolen over. Jeg holder rigtig meget af december og særligt af julen og især fordi det er mine børns fødselsdag. Jeg holder rigtig meget af de traditoner, vi har fået opbygget. Den 23. kommer familien og fejrer de to med gløgg og æbleskiver, boller og lagkage og den 24. fejrer vi min datter ved en hyggelig fødselsdagsbrunch sammen med gode venner og den 28. er der brunch for min søn. Da jeg i dag fortalte en kolleger, hvornår mine børn har fødselsdag, udbrød hun: “Nej, hvor fantastisk”. Og jeg har smilet lige siden. Jeg elsker hende for denne reaktion, den gjorde mig så uendelig glad, for det er så sjældent den, jeg møder, derimod mødes jeg ofte med bemærkninger som “stakkels børn”, “dårlig planlægning” etc. Men hvorfor denne negative indgang til fakta? For det er jo netop fantastisk. Og det er hvert år en glæde at fejre dem. For uanset, hvad man måtte mene om tidspunktet, så er det nu en gang  nu, de har fødselsdag!

Skriv et svar

