En uge i formidlingens og børnelitteraturens tegn

Den sidste uges tavshed på bloggen skyldes ikke, at jeg er gået i stå, men at det har været en forholdsvis travl uge, hvor der ikke rigtig har været tid til blogge, jeg har i hvert fald ikke fået det gjort. I stedet har jeg valgt, når jeg havde en rolig stund inden Ole Lukøje indfandt sig, at fordybe mig i Julie Hastrups seneste Rebecca Holm krimi – Blodig genvej. Mandag aften besøgte Forfatterskolen for børnelitteratur forlaget. Jeg viste rundt og fortalte om forlaget og Jesper Wung-Sung delte gavmildt ud af sine mangeårige erfaringer som forfatter. Tirsdag morgen gik turen til Odense, hvor den stod på undervisning i, hvordan man kan arbejde med litteratur på mellemtrinnet. Herefter gik turen videre til Viborg, hvor der den 2.-3. var temadage, Mellemtrinnet læser. Ud over at deltage i temadagene som forlagsrepræsentant og med en udstilling af skønlitteratur for mellemtrinnet, skulle jeg holde foredrag sammen med norske Stian Hole (ham med den fantastiske billedbogstrilogi om drengen, Garmann. Se lille video nedenfor). Vel hjemme fra Viborg sidst på eftermiddagen torsdag, tog jeg med en god veninde til Queen – We are the Champions i Ballerup Areana. En koncert der bestemt overraskede positivt, især fordi den bød på en af de længste og bedste trommesolo jeg har hørt. Men den ægte Freddie Mercury er nu svær at slå, så det tog lige et par numre at acceptere den præmis, at det var en look alike, også selv om han gjorde det godt. Og en fin hyldest det var det bestemt. Weekenden har budt på surprice fødselsdag for veninde, der fyldte 40, frokostaftale med anden veninde og besøg af min madklub. Så i dag er søndag iført joggingtøj, kaffedrikning og ro, men også forberedelse til en uge, der igen byder på undervisning i litteratur på mellemtrinnet dennegang i Vejle. Og selv om oplægget er det samme, bliver det et helt anderledes forløb, da jeg nu har nogle lærerige erfaringer at trække på. Onsdag er der tre foredrag i Kolding inden turen atter går til København, hvor BogForum venter forude. Desværre bliver der nok ikke meget København læser til mig, men til dem der er i Københavnsområdet og har en mindre booket kalender er programmet for København læser værd at tjekke. Så endnu en uge i litteraturens tegn venter forude, ikke kun for mig, men for de mange, der gæster eller bor i Københavnsområdet.

 

Skriv et svar

