Aben maler debuterer som skønlitterært forlag med en rigtig fin roman

Aben maler har længe været et unikt og vigtigt forlag, der med en særlig sans for kvalitet har udgivet tegneserier og graphic novels for voksne og kun for voksne. Rækken af unikke og anmelderroste tegneserier og graphic novels udkommet på Aben maler er ved at være lang. Senest den anmelderroste Ind fra havet af Rikke Villadsen. Nu går Aben maler så også i luften som skønlitterært forlag. Aben maler vil præsentere de danske læserer for en række oversatte titler, titler som vi måske ellers var blevet snydt for, men som manden bag, Steffen Rayburn-Maarup, mener har fortjent et dansk publikum. Den første titel er Louise Doughtys Det du elsker, som udkom i går den 16. september. Det du elsker er en bog, som jeg nok ikke havde opdaget af mig selv, men som jeg er rigtig glad for, at jeg er blevet gjort opmærksom på. At jeg skriver “nok ikke” skyldes bogens forside, som helt sikkert er en forside, som ville vække min nysgerrighed, hvis jeg så den i boghandlen. Det er rigtig ofte sket, at jeg har valgt en bog alene på dens forside. Og selv om jeg som redaktør tænker, at bagsideteksten er super vigtig og sammen med omslaget min bedste chance for at vække læserens nysggerighed, sker det rigtig ofte, at jeg læser en bog uden at læse bagsideteksten. At jeg lader mig overraske og lader mig føre af sted af historien uden helt at vide, hvad der venter forude. Jeg har det lidt på samme måde med film. Jeg holder mig ofte fra anmeldelser og foromtaler og lader mig overraske. Eksempelvis havde jeg ingen ide om, hvad Midnight in Paris handlede om, inden jeg satte mig i biografsædet. Jeg ser gerne Woody Allens film og havde af flere fået at vide, at dette var en af de seværdige. Jeg holder af at møde film, bøger etc. med åbent sind. Mht. Det du elsker havde jeg imidlertid læst bagsideteksten, så i dette tilfælde havde jeg en ide om, hvad jeg gik ind til og at det nok ikke var en af efterårssæsonens mest muntre bøger. Det handler om alle forældres værste mareridt, om at miste et barn. Det barske emne på trods – Lauras 9-årige datter , Betty bliver kørt ned og dræbt af en flugtbilist – er der en følsomhed og en ærlighed i bogen, som jeg rigtig godt kan lide. Handlingen udspilles på to niveauer, dels er der et nu, som har sin begyndelse, da to politibetjente kontakter Laura for at fortælle det forfærdelige, dels af tiden før. Om mødet og livet med David, Bettys far. Det er en historie fyldt med minder, sorg, glæde, frustration, vrede og behovet for hævn. Laura vender sin sorg til vrede og drives af behovet for at tage noget fra flugtbilisten, som han holder rigtig meget af, så han på egen krop kan mærke, hvordan Laura har det. Det handler om at miste, om at komme videre og om at være noget for dem, der blev tilbage, men uden helt at glemme. Bogens styrke ligger bl.a. i sin troværdige beskrivelse af Laura i skildringen af hendes følelser, hendes fornægtelse og til tider sindsyge affærd. Den skildrer sorgens mange modsatrettede facetter. Det du elsker er en rigtig fin roman, der på fornem vis skildrer kærlighed, svigt og sorg, uden at blive sentimental og banal. Jeg må blankt erkende, at jeg kun kan tilslutte mig Hilary Mantel, der på bogens bagside citeres for at have sagt om bogen, at den er “gribende, fængslende, smukt komponeret og skrevet med stor følsomhed.”

One thought on “Aben maler debuterer som skønlitterært forlag med en rigtig fin roman

  1. Pingback: Reaktioner på Det du elsker « Aben maler

Skriv et svar

