Hvad skal jeg læse i min ferie…

En af de ting, jeg holder rigtig meget af, når ferien står for døren, er at udvælge, hvilke bøger der skal læses i ferien. Jeg starter min ferie hjemme, så egentlig er det jo bare at tage en bog fra hylden, fænger den ikke, kan den hurtigt udskiftes, men jeg synes nu alligevel, at der er noget ganske særligt ved at overveje og mærke efter, hvilken bog der vil være den helt rigtige. Egentlig var det planen, at jeg – når børnene og jeg skal med toget til Stockholm – ville læse Jonathan Franzens Frihed, men da jeg vågnede i morges og ikke gad stå op og den tilfældigvis lå inden for rækkevidde, blev det Frihed, der bliver feriens første læseoplevelse. Og et eller andet siger mig, at den bliver svær at slippe. Da jeg stadig boede hjemme, sagde min mor altid, at man kunne se, når jeg havde ferie, så havde jeg altid en bog i hånden, hvis jeg da ikke sad eller lå fordybet i min læsning. Noget siger mig, at denne ferie – ligesom forårets mini ferier – bliver endnu en bekræftelse af denne antagelse. Hvor ville livet være fattigt uden bøger.

 

Skriv et svar

