Pegebøger anno 2011

Hvor musikbranchen flere gange har måtte skifte format – lp, cd, mp3 etc. – så har bogbranchens været stabilt. Papiret er og bliver en fantastisk og unik opfindelse, og det er stadig bogbranchens primære format, men det udfordres og vi taler nu om p-, i- og e-bøger. De fleste danske titler udkommer i dag både som p- og e-bog. Gyldendal lancerede for et år siden de første apps til iPhone, iPad og iPod touch. Blandt deres apps er klassikere som Mis med de blå øjne, Cykelmyggen Egon og Palle alene hjemme og nyere bøger som f.eks. Jakob Martin Strids Lille frø og Mimbo Jimbo. I fredags gik forlagshuset Rosinante&Co i luften med fire nye apps, som er specielt udviklet til iPhone, iPad og iPod touch. De fire apps er elektroniske pegebøger, der lærer børnene om vilde dyr, bondegårdsdyr, udrykningskøretøjer og gravemaskiner. Når børnene trykker på skærmen kan de høre dyrenes og køretøjernes lyde. Som sagt flere gange tror jeg stadig på papiret og på papirbogen, men jeg tror også på den elektroniske bog og synes, at udviklingen er vildt spændende. Jeg mener ikke, det er et enten eller, men et både og, og at det gælder om, at udnytte det bedste fra de to verdener. Der er situationer, hvor papirbogen stadig har sine fordele, eksempelvis syntes jeg, at det var mere praktisk at have en papirbog frem for min Kindle eller iPad med på Roskilde festivalen, hvorimod det er rart at kunne pakke ferietasken og ikke nødvendigvis behøve at begrænse valget af bøger (hvis man vælger at tage en e-læser med. Selv vil jeg nok både have en “rigtig” bog i tasken og min e-læser). Personligt holder jeg rigtig meget af p-bøger, men jeg synes hurtigt, at man vænner sig til at læse på en e-læser og jeg er helt sikker på, at der i fremtiden vil være bøger jeg vil “nøjes” med som e-bøger og så er der bøger, som det stadigt vil være vigtigt for mig at have på reolen. Der hvor jeg synes, den elektroniske udvikling for alvor er spændende, er imidlertid, når der tænkes ud over rammerne, når man ikke “bare” overfører bogen fra et medie til et andet, men indtænker det nye mediers muligheder. Det unikke og rigtig fine ved Rosinante&Cos nye apps er, at de er udvikliet specielt til iPad, iPhone og iPod touch og derfor til fulde udnytter de muligheder det giver. Så jeg kan kun anbefale småbørnsforældre en tur forbi app store – skriv Rosinante&Co i søgefeltet. De nye apps koster 30,- kr. pr. stk., men væbner man sig med en smule tålmod, er de på tilbud i perioden 15. juli til 1. september, der kan de købes for 18,- kr. pr. stk.

Skriv et svar

