Hovedløs sommer – en lidt uforløst læseoplevelse

Som tidligere nævnt har jeg valgt at være med i Amrit Maria Pals Månedens bog. I juni var bogen Erling Jepsens Hovedløs sommer. Jeg synes, det er fedt at få anbefalet bøger og at få inspiration til sin læsning fra forskellige. Ikke fordi jeg mangler læsestof – det er vist ikke muligt, når man arbejder på et forlag – men fordi det er fint at blive udfordret i sine litteraturvaner og fordi det er godt at få anbefalet bøger/forfatterskaber, man måske ikke lige er opmærksom på. Og for mit eget vedkommende, er det jo også meget sundt at læse bøger fra andre forlag, end “mit eget”.  Jeg kender udmærket Erling Jepsens forfatterskab, men Hovedløs sommer var ikke umiddelbart på min must read liste. Jeg er imidlertid glad for, at jeg har fået den læst, også selv om det blev en lidt uforløst læseoplevelse. Som udgangspunkt blev jeg fanget af bogen, den er godt skrevet i den lidt underspillede og underfundige stil, der er Jepsens. Umiddelbart er rammen realistisk, og bogen fremstår til dels som en ungdomsroman forklædt som voksenbog og dog, der er hele tiden en undertonen af noget mystisk og udefinerbart. Socialrealisme med en snært af gys og overnaturlige kræfter. Den mystiske Anders, der pludselig dukker op ud af ingenting, og som fliter med både teenagerdatter og mor, og den skrøbelige lillebror, der trods alt ikke er mere skrøbelig end at han har overskud til at spille på det og til en hver tid udnytte det. Jeg fik ved læsning af første halvdel af romanen bygget en forventning og spændingskurve op, som ikke rigtig blev forløst. En forløsning, der udeblev, fordi jeg ikke synes, plottet holder. Handlingen bliver på en måde for letkøbt og mærkeligt til, at det er interessant og velfungerende. Så min konklusion må nok blive, at jeg er glad for at have læst Erling Jespens Hovedløs sommer, for jeg følte mig underholdt og udfordret og det er en bog, som ikke sådan lige var til at slippe, men jeg må samtidigt erkende, at den lige så meget har sat sig fast, fordi jeg føler, min læseoplevelse blev uforløst og at jeg som læser ikke helt fik det, jeg var blevet sat i udsigt.

Skriv et svar

