Åh at blive 40

s

Den 13. juni fyldte min tvillingebror og jeg 40 år. Jeg har det egentlig ganske godt med min alder, jeg indrømmer gerne, at der er dele af mit liv, jeg godt kunne ønske anderledes, men jeg kobler det sjældent med min alder, det er jo blot et tal. Jeg har imidlertid tænkt meget over, hvordan det skulle markeres. På den ene side havde jeg vildt meget lyst til at samle en masse mennesker og holde en stor fest, på den anden side, så kender jeg mig selv godt nok til at vide, at jeg ikke ville føle mig tilpas med en middag med tre retter og mig som midtpunkt, så det var lidt med at finde en god måde at fejre sig selv på, en måde som var tro overfor den jeg er, og det jeg har det bedst med. Jeg plejer altid at samle en flok kære og nære veninder, når jeg fylder år, men tænkte, at jeg havde lyst til noget andet og mere i år. Jeg har ofte fortrudt, at jeg intet gjorde, da jeg fylde 30 og samtidigt afsluttede mit universitetsuddannelsen og trods en masse løfter til mig selv om det modsatte, blev det heller ikke til fest i forbindelse med min ph.d. grad. Så derfor skulle de 40 ikke forbigå i stilhed. Nu er jeg på den anden side og ved, at jeg træf de helt rigtig valg og at jeg ikke kunne være blevet fejret bedre og kærligere. Den 11. havde min bror inviteret hele vores store familie (inklusiv hans skønne svigerfamilie) til grill og fadøl. Et super hyggeligt og skønt arrangement, hvor jeg så også fik set familien og de nevøer og niecer, som ikke var inkluderet i mine planer. På selve dagen spise mine børn og jeg brunch på en god Valby cafe – Cafe Phenix og gik en lang tur i Søndermarken og Frederiksberg Have. Da vi kom hjem, kom mine forældre og et par veninder til jordbærkage (en tradition) og kaffe. En kær veninde kom uden at jeg vidste det, en af den slags små overraskelser, der virkelig glæder. Om aftenen stod den på indisk takeaway og film, Kidnappet. Dagen efter havde mine kolleger arrangeret morgenbord og min chef holdte en meget skøn og personlig tale, en af den slags taler, der gør rigtig glad indeni. Og i går var så dagen, hvor mit festkoncept skulle stå sin prøve. Jeg havde fået lov til at låne forlagets skønne mødelokaler og havde inviteret alle dem, der betyder noget i mit liv – veninder og venner, familie, kolleger og tidligere kolleger – til cocktails og øl og chili con carne til natmad. Jeg ønskede en uformel fest, hvor der var mulighed for at snakke og danse, at dem jeg holder af skulle møde hinanden og have en hyggelig stund sammen. Jeg ville samle de mange forskellige mennesker, der på hver sin måde er en stor og vigtig del i mit liv. Og hvilken fest. Folk kom med godt humør og med viljen til, at det skulle blive en god aften. Selv svævede jeg igennem, fik sludret lidt, danset og nydt de mange skønne mennesker, der dagligt beriger mit liv. En veninde havde skrevet en tale, men var lidt i tvivl om, hvorvidt den skulle holdes og hvordan, da folk sad i forskellige rum og musikken spillede. Det endte med at en lille gruppe fik serveret talen i køkkenet. Jeg tror, hun havde det godt med, at der ikke var for mange og for mig var det ligegyldigt, for jeg fik hendes ord og de gjorde mig så inderlig glad – tak! Og af hjertet tak for de mange gaver. Aldrig har jeg set så personligt og skønt et gavebord. Jeg følte at der bag alle gaverne var en særlig tanke, en tanke på mig, og på hvad, der ville gøre mig glad. Så jeg føler mig som en rig og meget taknemmelig kvinde på 40+.

PS. Den smukke buket er fra en kollega.

2 thoughts on “Åh at blive 40

  1. Pingback: At være tvilling – tale fra en veninde til en anden | Anette Østers Blog

Skriv et svar

