Læs med de 0-6-årige. Literacy og litteraturoplevelse. Seminar på CfB

I går var jeg til seminar på Center for Børnelitteratur. Emnet var litteratur for de 0-6-årige med primært fokus på literacy og litteraturoplevelse. Anders Skriver Jensen talte om sproghistorier og om at arbejde med literacy i dagtilbud, SFO og indskoling. Herefter talte Line Beck Rasmussen med udgangspunkt i Halfdans ABC og Marianne Iben Hansens A, B kom og C om ABC’er for de små, Anna Karlskov Skyggebjerg talte om fagbøger for de små og om fagbogens til tider lidt stedmoderlige placering i forhold til den øvrige litteratur for børn og Nina Christensen talte med udgangspunkt i Rasmus Bregnhøis Min storbror og jeg går ud om at læse billeder. Efter de mere litterære indlæg talte Thomas Hvid Kromann om bogobjekter. Thomas Hvid Kromann kom ind på forskellige eksempler på alternative bøger og på brud med den konventionelle bog, om brud på det vi almindeligvis kalder en bog. Bogobjekter kan være bøger med materielle tilføjelser, bogen som et kunstprojekt, boginstallationer, bogskulpture etc. Afslutningsvist talte Gitte Balling om læsning og læseoplevelser.

Det var alt i alt en rigtig god og meget inspirerende dag, som gav stof til eftertanke, men det var på sin vis også en grotesk dag. Grotesk, fordi centret endnu en gang beviste sin berettigelse i sin nuværende form og alligevel vil man splitte det. Der var mere 100 deltagerer ved arrangementet, og jeg tror, at alle gik derfra med ny viden og inspiration til, hvordan de kan inddrage og indtænke børnelitteraturen i deres hverdag. Grotesk fordi man er ved at nedbryde og ødelægge noget helt fundamentalt og ganske unikt, og dage som i går måske meget snart er historie. Jeg synes, det er dybt tragisk og frustrerende, at man har valgt at splitte centret ved at overflytte to lektorer til Århus, imens ph.d. stipendiaterne skal forblive i København og på nuværende tidspunkt ikke ved, hvor de hører til efter 1. januar 2012. Det hedder sig, at det er centret, man flytter, men det er det ikke, man splitter en velfungerende enhed, som gennem de sidste 12 år har opnået imponerende resultater. For dansk børnelitteratur forskning og formidlingen af børnelitteratur og forskning inden for emnet, er dette intet mindre end en katastrofe.

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s