Besøg på Faaborgegnens Efterskole

Da min datter gik i 5. klasse, kom hun en dag pludselig hjem og sagde, at hun ville på efterskole efter 9. klasse. Jeg aner ikke, hvor hun havde fået ideen fra, men hun har altid været en målrettet og moden pige, der ofte har overrasket mig og altid positivt, så egentlig forbavsede det mig ikke. Jeg nåede ikke at tænke meget over hvilken efterskole, vi skulle skrive hende op på, for der gik ikke ret længe før hun meddelte, at det skulle være Faaborgegnens Efterskole, og at hun skulle på linjen It og medier. Vi skrev hende op og så har alt det om efterskole ellers ligget i dvale, indtil begyndelsen af dette skoleår, som er hendes sidste. Om ganske få uger er hun færdig i 9. klasse og skal efter sommerferien så et år til Fåborg. Indtil i dag har vores kendskab til Faaborgegnens Efterskole været begrænset til deres ret gode og informative hjemmeside, til kommunikationen fra skolen i form af breve og til enkelte telefonsamtaler med sekretæren. Jeg har på det sidste mødt flere, der kender til skolen og alle har kun godt at sige, så da vi i dag dog mod Fåborg, var vi alle fortrøstningsfulde, men selvfølgelig også meget spændte ikke mindst min datter. Selv om det selvfølgelig er trist at skulle sidde i en bil og derefter inde på en smuk dag som denne, var det samtidigt den helt rigtige dag at skulle til Sydfyn. Jeg havde helt glemt, hvor utrolig smukt der er og efterskolen kunne ikke ligge smukkere. Og det hele blev ikke mindre smukt og positivt af at møde forstanderne. Et helt fantastisk makkerpar. Jeg er helt tryg ved at skulle overlade min datter i deres varetægt skoleåret 2011/12. Det virker til at være en skole med et enormt hjerterum og med nogle rigtig gode og sunde værdier. Det er lige før, jeg ville ønske, at det var mig, der var 15 år og som havde sådan et år i udsigt. Det er det imidlertid ikke, så i stedet vil jeg glæde mig over, at min datter får muligheden, jeg vil glæde mig til at se hende vokse og gro og jeg vil glæde mig til at få hende hjem igen med en rygsæk fuld af gode og livsvarig minder og oplevelser, og godt rustet til et voksenliv, som uanset hvordan vi vender og drejer det, venter lige rundt om hjørnet.

Skriv et svar

