Helle Helles nye roman skuffer ikke

Mit første møde med Helle Helles forfatterskab, var da jeg læste Rødby-Puttgarden (2005), og siden har det været et forfatterskab, jeg har holdt øje med. Efter den gode læseoplevelse med Rødby-Puttgarden læste jeg hendes tidligere udgivelser og læste straks Ned til hundene (2008), da den udkom. Nu har jeg så haft fornøjelsen af endnu en Helle Helle roman. Jeg har glædet mig som et lille barn til juleaften til, at Dette burde skrives i nutid skulle udkomme. Og endelig udkom den i fredags og den lever i den grad op til  mine forventninger. Denne gang handler det om Dorte, der ikke helt fungerer med studiet, men ikke lige får fortalt omgivelserne, at hun er sprunget fra, hun tager hver dag toget fra Glumsø til København, men i stedet for at tage på universitet, tuller hun rundt inde i Scala. Forholdet til mænd er heller ikke helt ukompliceret og mest af alt har hun et kompliceret forhold til sig selv og den verden, der er hendes, spørgsmålet er bare, om hun egentlig selv ved det. Helle Helle har sproget i sin magt, hun skriver vildt godt. Man får en følelse af, at intet er tilfældigt og hun kan om nogen beskrive livets lidt skæve og specielle eksistenser, så det virker troværdigt. Hun er loyal over for sit persongalleri, hun hiver sin læser med ind i fortællingen og pludselig er Dorte en del af ens eget liv. Og så forstår hun at skrive, så man har lyst til at læse romanen igen og igen og … igen, for historien holder og man ved, at man ved hver læsning får øje på endnu nogle detajler. Der sker ikke ret meget i Helle Hellers bøger, der er en langsomlighed og en ro, det er hverdagsskildringer og der er ikke meget Superman over hendes personer. Det kunne så uendelig nemt blive banalt og kedeligt, men det bliver det ikke, når det er Helle Helle, der har ført pennen. Skal der en bog med på påskeferie, vil jeg anbefale, at den bog bliver Dette burde skrives i nutid.

One thought on “Helle Helles nye roman skuffer ikke

  1. Pingback: Kør i S-tog med Helle Helle | Anette Østers Blog

Skriv et svar

