Hvis dette er et menneske…

Forleden var jeg i Det kongelige teater og se Hvis dette er et menneske. En fantastisk oplevelse, men også en følelsesmæssig udfordring. Udover, at det er et tankevækkende og meget stærkt stykke, er det en helt utrolig flot og imponerende præstation af Jens Albinus. Han giver sig fuldt ud og han får sit publikum med sig, jeg tror, at alle var meget berørte, da de forlod Skuespilhuset. Jeg havde egentlig valgt Primo Levis bog fra, men efter at have fået den formidlet af Jens Albinus, er jeg kommet frem til, at det er en fejl, og at det er en bog, jeg bør læse. Det tankevækkende og uhyggelige ved stykket og teksten, er ikke kun erkendelsen af, hvordan fangerne i KZ lejrene blev behandlet, men visheden om, at mishandling af mennesker og intolerance over for det fremmede og anderledes desværre stadig er et aktuelt emne. Menneskets ondskab og det som andres ondskab gør ved den enkelte, er skræmmende og uhyggeligt.

Skriv et svar

