Børns og unges læsevaner

Det var egentlig ved lidt af en tilfældighed, at børns og unges læsevaner og bogfestivaler er blevet et af mine faglige hjertebørn. Da jeg i 2000 blev ansat som forskningsassistent ved Center for Børnelitteratur, var det primært for at assistere professor Torben Weinreich i en undersøgelse af de 9-12-åriges læsevaner i fritiden. i 2001 fulgte vi 2000-undersøgelsen op af en undersøgelse af de 14-15-åriges læsevaner og i 2003 gennemførte jeg en undersøgelse af de 9-15-åiges læse vaner i Norge og Sverige. Siden den første undersøgelse har det været et emne, der har ligget mig på sinde. Læsekampagner og bogfestivals har haft min interesse og mit fokus siden Den gode historie blev gennemført i 1998, hvor jeg blot deltog på sidelinjen, men hvor jeg lovede mig selv, at jeg næste gang ville være blandt de aktive, og det blev jeg, for da Den gode historie – på tværs skulle gennemføres i 2002, var det med mig som projektleder. Jeg har delvist forladt forskningsverdenen, men interessen er intakt og jeg glæder mig som et lille barn, til når Center for Børnelitteratur til foråret offentliggøre deres seneste læsevaneundersøgelse, og jeg er utrolig lykkelig for, at jeg har fået lov til at repræsentere de deltagende forlag i Dansk OrdforRåds kommende kampagne, Ordet fanger, som bliver skudt i gang i 2011. I denne uge har man i Berlingske Tidende i mandags og i tirsdags kunne læse om initiativet. Og initiativtager Lars Møller er blevet interviewet på P1. Hør indslaget her. Det nye og spændende ved Ordet fanger, er, at det er en mere eller mindre samlet bogbranche, der dennegang går sammen om at sætte bogen på dagsorden i håbet om, at flere børn og unge frem over vil vælge bogen til frem for fra. Forfattere, forlag, folke- og skolebiblioteker, boghandlere og supermarkedskæder, IBBY og Center for Børnelitteratur er alle gået med i partnerskabet Dansk OrdforRåd og vil over en 3-årig periode sætte fokus på børne- og ungdomsbogen. Jeg glæder mig til udfordringen og nyder at så mange har ville være med.

2 thoughts on “Børns og unges læsevaner

  1. Hej! Jeg er ved at beskrive et projekt, der skal kommunikere til unge mellem 17 og 23. Tesen er, at en stadig større del af de unge læser mindre, og at man derfor skal ‘fatte sig i korthed’, hvis man vil kommunikere et skriftligt budskab. Kan du henvise til en undersøgelse, der fortæller om denne antagelse er korrekt?

    • Hej Simon, Desværre ikke, men kontakt Center for Børnelitteratur, som har udarbejdet den seneste læsevaneundersøgelse. Du skal have fat i Stine Hansen. Jeg vil tro, at hun kan hjælpe dig. Held & lykke med projektet. Det lyder spændende.

Skriv et svar

