Hurra for lydbøger

Som barn lyttede jeg rigtig meget til lydbøger. Glæden ved at lytte til Børnene i Nyskoven, Nybyggerne i Canada, Skatteøen, 1001 nats eventyr og mange mange flere sidder stadig dybt i kroppen. Jeg husker ganske tydeligt de bøger, jeg har lyttet mig til. Jeg kan ikke helt huske, hvornår jeg stoppede med at lytte til lydbøger, men jeg tror, det var i teenagerårene, hvor jeg for alvor begyndte at læse. Jeg var ingen læsehest som barn, lyttede til historier, men læste aldrig en bog. Ikke før jeg skiftede skole og dels fik en ny dansklærer, som fik vakt min glæde ved litteratur (det var Herman Bangs Ved vejen, der for alvor fik gjort mig til læser), dels fik en veninde, som læste meget og som var medlem af en bogklub, som jeg også straks meldte mig ind i. Selv om jeg stadig er læser og en ret begærlig en af slagsen, har jeg længe tænkt over, at jeg skulle have afprøvet det med at lytte til bøger igen, men synes, det kniber med at finde tiden og da jeg jo læser utrolig meget, har jeg nok ikke for alvor følt behovet. Men denne weekend har jeg så atter indledt et liv med lydbøger, for hvor er det egentlig fantastisk. Jeg har pga. bihulebetændelse og efterfølge allergisk reaktion, der krævede en tur på skadestuen sent i aftes, været for bombet til at kunne læse. Så i går lyttede jeg, imens jeg fik pakket kalendergaver ind og fik afsluttet forskellige kreative projekter og i dag har jeg bare ligget på sofaen og lyttet færdigt. Jeg har hørt Jonas Jonassons Den hundredårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt. Og hvilken herlig bog. Jeg forsvandt helt ind i fortællingen, der er underholdende og overraskende og spækket med den skønneste humor. Skal jeg sammenligne med andet jeg har læst, så mindende den mig om Johannes Mario Simmels Ikke altid kaviar (1983), som jeg læste helt tilbage i starten af 1990’erne, men som jeg aldrig har glemt. Jeg husker den som værende ekstremt underholdende og sjov. En bog jeg gerne ville genlæse, men jeg har desværre mistet mit eget eksemplar – en af de bøger, der aldrig blev afleveret tilbage – og den er udsolgt fra forlaget. Men efter Den hundredårige er jeg nødt til at tage en tur på biblioteket i håbet om, at Ikke altid kaviar stadig findes til udlån. To bøger om to forskellige mænd, der på hver sin måde på grund af en række tilfældigheder, får et langt og begivenhedsrigt liv, uden de egentlig selv har haft den store indflydelse på det eller i det hele taget har ydet nogen stor indsats. Så dagens anbefalinger er Jonas Jonassons Den hundredårige der kravlede ud af vinduet og forsvandt og Johannes Mario Simmels Ikke altid kaviar – god læse- eller lyttelyst! Og her vil der frem over være lydbog på programmet, når jeg kaster mig over et kreativt projekt, hvis det da ikke lige er i selskab med børnene.

Skriv et svar

