The Social Network – en film om facebooks grundlægger

I går var jeg inde og at The Social Network – filmen om Marc Zuckerberg, grundlæggeren af facebook. Jeg havde på forhånd kun hørt godt om filmen, og jeg blev ikke skuffet. Den er faktisk rigtig god. Sandheden er en svær størrelse og let at gradbøje og vil altid afhænge af øjnene, der ser, men uanset synes jeg, at The Social Network var god både som underholdning og som forsøg på at skabe et portræt af Marc Zuckerberg og menneskers forskellige motivation og bevæggrunde for at gøre, hvad de gør. Filmen var også interessant, fordi det et eller andet sted er fascinerende med facebook. En dør ind til vores liv. En dør, som vi selv vælger om skal stå på klem eller være vidt åben, vi vælger selv, hvor meget vi vil offentlige gøre og på hvilken måde vi ønsker at “konstrurere” vores liv. Hvilket billede af os selv, vi ønsker at tegne og hvor meget og hvad vi vil dele. Jeg tror, at rigtig mange er på facebook, fordi det er en enkelt, let og ret uforpligtende måde at holde kontakt på, en måde at udvide netværk på og en måde at bevare en form for historik i eget liv på. Men et sted som facebook er selvfølgelig også med til at nedbryde privatlevets grænser, men igen det er frivilligt, hvor meget man vil lægge ud og hvad man finder, det er ok at skrive i sin statusopdatering. Nogen har intet imod at hænge deres undertøj på Rådhuspladsen, andre finder det lidt for privat. Lidt som at skriv en blog, det er op til den enkelte, hvor private vi ønsker at være. Og i modsætning til bloggen, kan vi på facebook styre, hvem der læser vores opdateringer, ser vores billeder etc. Selv gik jeg på facebook, fordi jeg ville finde de fire australske piger, jeg passede helt tilbage i 1990/91. De tog 10 minutter og førte til, at vi sås, da mine børn og jeg var på en rundrejse i Australien i 2009. Jeg har – sikkert som så mange andre – oplevet, at min brug af siden har ændret sig. Hvor jeg startede med at holde den ret privat, er den grænse forlængst forsvundet, og jeg bruger den mere og mere i relation til mit arbejde. For mig er facebook et rigtig fint supplement både privat og professionelt. Ofte bliver jeg opmærksom på interessante kulturelle arrangementer via facebook, og det er et godt sted at få holdt kontakten i en travl hverdag, og det har ikke medført, at der er blevet færre kaffeaftaler. Det er blevet lettere at holde kontakt og det synes jeg egentlig, er et plus.

Skriv en kommentar