Retur fra Frankfurt Book Fair

Torsdag morgen stod jeg op kl. 4 for at kunne flyve til Frankfurt, hvor en lang dag med møder ventede forude. Da jeg kl. 19 ankom til hotellet, havde jeg holdt 13 møder med redaktører fra forskellige europæiske forlag. Jeg holdt møder igen fredag og her til morgen havde jeg et enkelt. Heldigvis var der nogle enkelte pauser, så jeg fik set en smule af den helt enorme messe, men når sandheden skal frem, var det kun en meget lille del, jeg fik set. Heldigvis nåede jeg med til overrækkelsen af Deutscher Jugendliteratur Preis. Et utrolig festligt og fint arrangement med omkring 1000 tilhørere. Det var virkelig vidunderligt og noget ganske særligt at opleve, at SÅ mange mennesker er interesseret i en børnebogspris. Jeg indrømmer gerne, at jeg sad og drømte, at det en dag også bliver sådan i Danmark. Prisen for bedste billedbog gik til norske Stian Hole for Garmanns sommer. Et valg jeg er utrolig glad for. En skøn bog og en rigtig god forfatter/illustrator. Prisen for bedste børnebog gik til Jean Regnaud (tekst) og Émile Bravo (illustration): Meine Mutter ist in Amerika und hat Buffalo Bill getroffen (oversat fra fransk), bedste ungdomsbog blev Nadia Buddes Such dir was aus, aber beeil dich! Bedste fagbog blev Christian Nürnbergers Mutige Menschen og børnejuryen havde valgt Suzanne Collins Die Tribute von Panem (oversat fra engelsk) som den bedste bog. Årets ærespris gik til Mirjam Pressler. Læs mere om Deutscher Jugendliteraturepreis her.

Vel hjemme efter en vellykket messe, en messe som er en mellemting mellem paradis og inferno. Inferne fordi indeklimaet er halvdårligt og det er nogle super hektiske dage. Paradis fordi det er et mekka for bogelskere, de mange møder giver en god energi, man møder utrolige mange skønne mennesker og får hilst på folk, man kun ser denne ene gang om året. Man kommer hjem med tasken fuld af gode bøger, der måske kunne være værd at udgive på det danske marked og med en stor forhåbning om, at de mange møder bærer frugt og at en række af gode danske B&U bøger snart også kan læses på andre sprog – jeg håber…. og glæder mig til en aften hjemme og en nat i egen seng.

Skriv et svar

