Peter Høegs Elefantpassernes børn – en dejlig læseoplevelse

Jeg forholdsvis meget læsende, jeg er altid i gang med en bog. Den ligger ved min hovedpude, når jeg går i seng og følger mig ellers, hvor jeg bevæger mig hen, man ved jo aldrig, hvornår der pludselig opstår en rolig stund, hvor der er tid til at par sider. Det bliver til rigtig mange bøger på et år. Nogle bøger kalder mere på mig end andre. Der er bøger, som det kan være rigtigt svært at slippe. Bøger, som gør nattesøvnen kortere, fordi jeg lige skal have et kapitel mere, sådan en bog er Peter Høegs Elefantpassernes børn. Den fangede mig fra side 1, den har en vidunderlig og forunderlig stemning. Jeg holder af personerne, af universet og fortællerstemmen. Englænderen Adrian Chamber har på et tidspunkt sagt, at læse er som at rejse. Og jeg kan kun give ham ret. Jeg har netop været på en vidunderlig rejse med Peter Høeg, en rejse, der førte mig til fiktionsøen, Finø i Mulighedernes hav og til steder jeg kender i København. En bog, hvor der optræder navne som Leonora Ganefryd, Thorkild Thorlacius-Drøbert og Alexander Finkeblod, men der er også de tre søskende Hans, Tilte og Peter. Det er en bog, der mindede mig om, hvad rigtig læseglæde er, og hvorfor det er, at jeg om aftenen i stedet for at tænde for tv’et, sætter mig med en god bog. Jeg har læst om natten, læst og læst af nysgerrig efter, hvor det alt sammen skulle fører hen, nydt sproget og stemningen, for så at føle en tristhed, da sidste side var læst og jeg skulle forlade dette underfundige univers. Der er så utrolig mange bøger, jeg gerne vil læse, men alligevel kan det godt være, at jeg på et senere tidspunkt må genlæse Elefantpassernes børn, men først vil jeg læse Den stille pige, som jeg aldrig fik læst, da den kom. En bog, der er helt anderledes end Elefantpasserens børn, men jeg er ikke klar til helt at slippe Peter Høeg og hans fortællinger.

Peter Høegs Elefantpassernes børn udkom i går.

Skriv et svar

