Med bogen og læsningen på dagsordnen

 

I torsdags var jeg til et ganske interessant møde, som jeg inderligt håber, kommer til at bære frugt. En gruppe af gode bogfolk var samlet i bogens og læsningens tjeneste. Folk, som sjældent vælger at sidde i stue sammen – repræsentanter fra detailhandlen – og folk, som gerne sætter sig sammen og nørder over bogens og læsningens mangfoldigheder og glæder. Målet er at få sat læsningen og bogen på dagsordnen. At gøre det cool at læse, også når man er teenager, at få bøgerne på børnenes top 10 over fødselsdags- og julegaveønsker. Jeg tror, det bliver sjovt og jeg vælger at tro på, at det kan lykkes. At det er kampen og forsøget værd. Jeg håber på en holdningsændring. Fx forstår jeg ikke, at man sagtens kan få forældre og andet godtfolk til at købe vildt dyrt (og indrømmet utrolig sødt) mærkevaretøj til de små, tøj de med lidt held kan passe i nogle måneder, men at købe en ny og flot billedbog til 200,- kr. er utænkeligt – det er sgu da trist. Jeg håber, at det bliver lige så cool at vise mødregruppen, at man har en samling af gode og nye billedbøger og ikke kun viser det nyeste Katvig, Småfolk tøj og hvad det nu ellers hedder frem…. Naivt, måske, men jeg håber det ikke.

One thought on “Med bogen og læsningen på dagsordnen

Skriv et svar

