Forberedelse af oplæg

Jeg har længe skulle forberede et lille oplæg til en morgensamling på Vallekilde Højskole i næste uge, hvor de har børnelitteratur på programmet. Emnet er frit, men da tilhørende alle har en interesse i børne- og ungdomslitteratur, skal det selvfølgelig være inde for det område. Jeg har længe leget med tanken om, at jeg ville sige noget om kvalitet, men ideen til emne er jo ikke nok, der skal også noget indhold. Jeg har tænkt rigtig meget på det og talt om, at jeg lige skulle have styr på det der oplæg, men jeg har ikke haft tiden og roen til at sætte mig ned og rent faktisk finde ud, hvad jeg konkret ville sige. Og ro skal der til, selv om jeg naivt har håbet, at jeg midt i travlheden pludselig også havde styr på oplægget, men ak. Til gengæld er der sket noget i dag. For når først roen og fokus er på plads, har tingene det med at ske. For at komme i gang og ikke bare sidde og stirre på skærmen i håbet om, at tankerne og teksten kom af sig selv. Lavede jeg en slags mind map med farvede post it på min væk. Med udgangspunkt i ordet kvalitet, skrev jeg alle de ord ned, som faldt mig ind og satte dem på væggen. En fantastisk opvarmning, for da jeg satte mig ved tastaturet, kom ordene og jeg tror nu på, at jeg rent faktisk kan møde op tirsdag morgen med en vished om, at jeg har noget kvalificeret og gennemtænkt at sige.

Foto: mit forsøg på en alternativ mind map, som viste sig at være en super igangsætter.

One thought on “Forberedelse af oplæg

Skriv et svar

