Komiks.dk

Det vidunderlige vejr på trods har jeg tilbragt det meste af dagen i Øksnehallen. Og jeg var ikke den eneste, der prioriterede tegneseriens verden over solen. Det var dejligt at se, at rigtig mange havde valgt at lade vejen gå forbi Komiks.dk. Og det er da også det rene overflødighedshorn for tegneserieelsker. Ud over et utrolig flot og imponerende program, og muligheden for at møde sine helte og få signeret et album eller to, var der de mange udstillinger at gå på opdagelse i, en hal fuld af store og små tegneseriebutikker. Tegneserier og graphic novels for enhver smag.  Selv valgte jeg at gå til to paneldebatter. Danske tegneserier nu og Den store amerikanske Graphic Novel (Chris Ware, Daniel Clowes og Charles Burns i samtale med Paul Gravett og Mathias Wivel). Begge rigtig gode. Desværre var lyden til Danske tegneserier nu ikke særlig god, så det var svært at høre, hvad der blev sagt. Super ærgerligt for det var en rigtig interessant paneldebat. Min faglige verden er den børnelitterære, hvor vi ofte må høre, at der er for få mænd. Klaus Rothstein har ved flere lejligheder omtalt det børnelitterære miljø som en flok hattedamer (se evt. mit indlæg Bogfestival 2010), og det var derfor tankevækkende, da Steffen P. Maarup (manden bag Aben maler) indledte med at spørge paneldeltagerne – alle mænd – hvorfor ingen af dem var kvinder. Et emne, der også blev fremhævet ved konferencen på universitet i går. Tegneserieverdenen er mandsdomineret, i hvert fald i Danmark. Hvorfor er et spørgsmålet, som det selvfølgelig er svært at svare på og som jeg i denne sammenhæng også vil undlade at uddybe videre, dog var panelets generelle opfattelse, at det vil ændres over de kommende år, at vi i fremtiden vil se flere kvindelige tegneserieskaberer. Jeg tog hjem med et super flot særtryk af festivalplakaten tegnet af Chris Ware og en lang liste over tegneserier og graphic novels, jeg er nødt til at eje. Jeg håber, at tegneserien fastholder sin mangfoldighed, at der forbliver noget undergrund og ikke helt stuerent tilbage, at tegneserien for de få ikke forsvinder i forsøget på at ramme bredt. Men jeg håber også, at tegneserien fremover vil nå ud til at bredere publikum og ind i klasselokalet. Det er et medium, der har så ufatteligt meget at byde på. Jeg håber på godt vejr i morgen, for så vil jeg nyde solen, men vejen vil også gå forbi Øksnehallen, da jeg vil høre paneldiskussionen mellem danske tegneserieforlæggere Danske tegneserieforlag versus de moderne tider kl. 15-16.

Skriv et svar

