Rummelighed

Under overskriften: Er der grænser for rummelighed inviterede Bestyrelsen i Frederiksberg Kommunelærerforening i samarbejde med Socialpædagogerne Storkøbenhavn og BUPL Hovedstaden i dag til paneldebat. Efter en kort velkomst indledte Centerleder for Nationalt Videnscenter for Inklusion/Eksklusion Bent Madsen med et indlæg om væsentligheden i at skabe sammenhæng i børn og unges hverdag.

Jeg tror ikke, jeg er den eneste forældre, der ind imellem har spurgt mig selv, om folkeskolen ikke kan blive for rummelig. Det er meget bevidst, at mine to børn går i folkeskole og ikke på privatskole. Jeg vil gerne fællesskabet og rummeligheden og jeg mener, at folkeskolen skal og bør spejle samfundet og at mine børn har godt af at møde børn og forældre med forskellige sociale og kulturelle baggrunde. Og jeg mener, at der skal være plads til forskellighed, men jeg mener også, at der må og skal være grænser for rummeligheden. Der er børn, der er bedre tjent med andre tilbud. Jeg tror, at rummelighed for mange er blevet ensbetydende med ekstrem tolerance og accept, ikke så meget pga. inklusion, som af nødvendighed og nød, fordi der ikke er et alternativ. Jeg synes, Bent Madsen fik sat tingene i et fint perspektiv og at den efterfølgende debat var interessant. Den viste, at der er enighed og fælles fodslag blandt pædagoger, lærere og forældre, når det gælder en god, stærk og rummelig folkeskole, der inkluderer frem for at ekskluderer. Vi vil gerne rummeligheden, men sandheden er bare, at institutionsområdet er ekstremt presset og at der må være grænser for, hvad vi kan byde elever såvel som deres lærere. Jeg tænker, at vi skal stræbe efter en bevidst rummelighed, der kan være med til at skabe den sammenhæng i børnenes hverdag, som Bent Madsen talte om, en rummelighed, der bygger på en bevidst pædagogik og ikke en rummelighed, der skyldes presset økonomi og mangel på alternativ, som det er tilfældet i dag. Rummelighed skulle nødigt blive et pseudonym for manglen på erkendelse af problemer.  Jeg tror på, at ekstra ressourcer til institutionsområdet, så lærere og pædagoger kan få den nødvendige efteruddannelse, så børn kan få den støtte, de har behov og så vi ikke gang på gang skal gå på kompromis med klassekvotienten, på sigt vil vise sig at være en besparelse, måske i andre kasser, men hvis resultatet er en stærkere folkeskole, er det så ikke en overvejelse værd?! Skolen skal ikke alene lære vores børn at læse, stave og regne, den skal gøre dem til gode og ja rummelige samfundsborgere, det er et vigtigt område og så nytter det altså bare ikke, at der gang på gang bliver skåret i læreruddannelsen og på skoleområdet.

Jeg er glad for, at jeg prioriterede at tage med til mødet, men jeg må indrømme, at jeg fandt det skræmmende, at der fra politiske side er et meget begrænset kendskab til hverdagen ude på skolerne og i institutioner. Måske man skulle overveje en praktikordning for politikere.

One thought on “Rummelighed

Skriv et svar

